Ik vind trouwens dat er een hele vreemde disbalans in de manier van selecteren met de aanwijsplekken zit. Als je de ploegenachtervolging belangrijk vindt, dan ga je er meer op trainen en kun je bij wijze van spreken vooraf je ploeg aanwijzen. Of je vindt het niet belangrijk, alle ballen op de individuele afstanden en dan pluk je er in het vliegtuig naar Peking drie uit die samen de achtervolging rijden en we zien wel wat het wordt.
Maar nu gebeurt het allebei niet, we kieperen wel iemand uit de matrix om plaats te maken voor een ploegenachtervolgingrijder maar verder is er in het hele seizoen geen plek, opdracht, noem maar op om er in die samenstelling op te trainen wat natuurlijk wel moet want het is een teamonderdeel. Roest, Kramer en Bosker hebben dan nog het geluk dat ze in dezelfde commerciële ploeg zitten maar dat gaat voor De Jong, Wüst en Schouten niet op. Die gaan alleen zo hard dat ze er nog aardig mee weg komen, maar een plan zit er niet echt op. Ze geven gewoon een bult gas en dan zien ze wel.
Dus de bond, en/of de bondscoach, moet hier echt een duidelijke keuze in maken. Je kunt met goed fatsoen niet een individuele rijder offeren voor een onderdeel waar je verder ook niet echt belang aan lijkt te hechten.
En waar ploegenachtervolging staat, kun je eventueel ook massastart lezen. Tot op zekere hoogte geldt daar hetzelfde voor.