Ik wil gewoon de beste schaatsers op het Olympische toernooi zien. En natuurlijk kan dat niet altijd door ziekte of blessures (of de max. 9 schaatsers regel), maar de grote favoriet op goud op deze manier verliezen, is gewoon onnodig. En als Kimi Goetz nou ook tot de echte top behoorde, dan zou het nog wel een beetje om het even zijn. Maar het kwaliteitsverschil is best wel groot.
Maar goed, ik ben sowieso minder allergisch voor bonden die ruimte houden om in te grijpen wanneer er iets gebeurt bij de selectiewedstrijden. Al was het maar om te voorkomen dat individuele schaatsers te maken krijgen met druk om hun ticket af te staan aan de grote favoriet. Zulke grote beslissingen horen gewoon bij de bondscoach te liggen. Zoals dat eigenlijk bij de meeste sporten het geval is.
Schaatsen is volgens mij ook wel uniek met alle skate-offs, OKT's en andere selectiewedstrijden. Wedstrijden waar één verkoudheid of misstap bij de start het einde kan betekenen van je Olympische ambities, ook al ben je uitstekend in vorm, ben je super constant en win je bijna alles in dat seizoen. Ik ben ook wel een beetje verbaasd dat andere landen dit hebben overgenomen (?) van Nederland. Hier snap ik het nog wel omdat het voor een bondscoach onmogelijk is vanwege de brede top. Maar in landen waar de top minder groot is, moet het toch niet zo lastig zijn om gewoon op basis van de seizoenprestaties een selectie te maken?