Zweden is een mooi voorbeeld van waar het goed werkt met meerdere vervoerders op hetzelfde spoor waarbij nieuwe vervoerders als het ware zelf verbindingen kunnen kiezen om treinen op te rijden. Alleen: daar kan het, omdat het spoor met de minimum gewenste dienstregeling bij lange na niet vol zit. Als een bedrijf in Nederland een intercity van Amsterdam naar Nijmegen wil gaan rijden dan kan dat alleen maar als er NS-diensten geschrapt worden, want het spoor en de stations zitten gewoonweg vol. Ik zeg niet dat dat niet kan, maar ik vraag me wel af of de reiziger daar wat mee opschiet.
In Italië is alleen een alternatieve vervoerder op de hsl's actief. Ik kan niet helemaal achterhalen of andere bedrijven ook (praktisch gezien) toegang kunnen krijgen tot het reguliere spoornet, de positie van FS (en de vakbonden) is in Italië natuurlijk ook vrij heilig. In Duitsland zie je wat kleinere initiatieven met een beperkt treinaanbod, zoals Flixtrain. Dat zijn wel grappige concepten, de levensvatbaarheid zal moeten blijken.