• Nieuws
  • Centraal beurs- en economietopic deel 2

GSbrder

Vergelijkbare cijfers hier, maar met een beleggingshorizon van twintig jaar niet iets waar ik me druk om maak.

Falco
    Zou je dat niet beter andersom kunnen doen?

Hier overall ongeveer 9% kwijt ten opzichte van eind februari.

Falco De eerste maanden van de recovery zijn vaak het best. Dus mis het niet.

Reya Dat snap ik wel. De aandelen die ik heb gekocht voor de korte termijn zijn bij mij inmiddels ook lange termijn holdings geworden.

Een kleine 8 procent. Maar ik zit erin voor de lange termijn en heb vooral dividendetf's en heb ook best wat in renewables zitten.

Grootste daler is Microsoft. Die paste eigenlijk al niet in mijn strategie maar deed het zo lekker en gaf ook wel wat dividend. Gekocht op 156 met de gedachte: dat thuiswerken dat kan nog wel eens een ding worden. Ik twijfel of ik die aandelen nu alsnog verkoop. Uiteindelijk is het wel een solide, divers bedrijf. Als de techbubbel knapt zal Microsoft minder kwetsbaar zijn dan andere techbedrijven verwacht ik.

Ik koop nog wat bij. En als het verder daalt koop ik nog wat.

GSbrder Klopt. Tot nu toe wel vaak geluk gehad met die recovery...

• Reya replied to this.

#livetopic

De AEX begon vlak en staat nu ineens op -3%.

Vrijwel de hele portefeuille heb ik in VWRL zitten. Die staat nog net groen. Vanaf februari/maart heb ik de maandelijkse inleg stil gezet. Dat gaan we straks maar weer eens instellen.

GSbrder Ah, nee zeker geen groene YTD. VWRL staat op min 16% geloof ik? Dan is het iets minder dramatisch voor de portefeuille geloof ik, maar ik zal morgen eens kijken.

25 days later

Rente omhoog, energieprijs omhoog maar de euro gaat omlaag, die is nu bijna 1 USD en zou er vandaag wel eens onder kunnen duiken.

a month later

Even een ergernisje van mij afschrijven om zo opgelucht aan het weekend te kunnen beginnen. 😉 Al maanden komen er dit soort berichten voorbij:

Economie groeit sterk ondanks inflatie en energiecrisis
            De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal verrassend sterk gegroeid. Het bruto binnenlands product (bbp) steeg met 2,6 procent ten opzichte van het eerste kwartaal, in weerwil van de energiecrisis, de hoge inflatie en het afnemend consumentenvertrouwen. Handel, investeringen en consumentenbestedingen droegen het meest bij aan de groei.

Ook diverse bedrijven, zoals energieleveranciers, kunnen groeicijfers overleggen (soms pleit men zelfs voor een 'bofbelasting' op 'excessieve' bedrijfswinst). Shell bijvoorbeeld:

Hoge prijzen leiden tot recordwinst voor olie- en gasbedrijf Shell
            Door de hoge prijzen voor olie en gas heeft Shell in het tweede kwartaal een recordwinst geboekt. Onder aan de streep kwam de winst de afgelopen drie maanden uit op 18 miljard dollar, ook dankzij het terugdraaien van eerdere afschrijvingen.

Wat velen lijken te vergeten is dat het hier juist om een effect van de hoge inflatie gaat, het gaat hier namelijk om geld in nominale termen! Was het nominale bruto binnenlands product (bbp) in het voorgaande jaar 100, dan is het nominale bbp nu, bij een inflatie van ongeveer 8 % op jaarbasis, automagisch 108. Terwijl de productie van de economie helemaal niet toegenomen is!

Economen hebben daarom bedacht dat het beter is om naar het reële BBP te kijken. Een groei van 2,6 % van het nominale bbp bij een inflatie van 8 % geeft een forse krimp van het reële bbp. Het gaat dus helemaal niet goed met de economie, de productie krimpt fors (niet zo gek ook nu energie en arbeid zo duur zijn). Precies daarom hebben zoveel mensen problemen om rond te komen.

Bolkesteijn Ook diverse bedrijven, zoals energieleveranciers, kunnen groeicijfers overleggen (soms pleit men zelfs voor een 'bofbelasting' op 'excessieve' bedrijfswinst). Shell bijvoorbeeld:

Moet natuurlijk wel bij gezegd dat bedrijven als Shell reëel veel grotere winsten maken, in het geval van Shell zelfs de grootste ooit.

Verder eens met je punt wat de hele economie betreft, net als dat het ook geldt voor de omzetgroei van veel bedrijven.

tsjok Ja, de winst van Shell is veel sterker toegenomen dan de inflatie, dat is zeker waar. Vandaar dat men links en rechts ook pleit voor die 'bofbelasting' (ik zie daar overigens niks in maar er valt zeker wat voor te zeggen). Ik vind het wel oppervlakkig dat daar wel veel aandacht voor is, maar dat je nauwelijks iets hoort of leest over de afname van het reële bruto binnenlands product.

Bolkesteijn Ja, eens. Ik vind het ook heel gek dat dat NOS-artikel dat je hierboven linkte echt geen enkele nuance maakt. Zelfs Peter Hein van Mulligen die in het artikel aan het woord komt zegt er niets over.

tsjok Zelfs Peter Hein van Mulligen die in het artikel aan het woord komt zegt er niets over.

Of hij heeft er wel iets over gezegd maar is niet geciteerd.

tsjok Nu je dit zo post bedenk ik me dat ik hier een tijd geleden ook een post over heb getikt en vervolgens heb verwijderd toen ik erachter kwam dat de cijfers van het CPB inderdaad altijd reëel zijn :'). Ik dacht iets op het spoor te zijn.

De cijfers van bedrijven lijken me een combinatie van beide. Omzetgroei zegt lang niet alles want nominaal, maar winst is in zekere zin wel degelijk gecorrigeerd voor inflatie. Het gaat immers om inkomsten minus kosten.