Oh ja, het puntenstelsel is ook een optie. Kun je ze eventueel alsnog doodschieten, maar dat hoeft niet.
Centraal beurs- en economietopic deel 2
- Edited
Oh, ik vind dat er ook nog wel groepen buiten de huisjesmelker de tering mogen krijgen hoor.
Maar als je bijvoorbeeld zegt dat de erfbelasting omhoog moet, want vermogenskloof, dan gaan er een groepje VVD'ers op hun achterste poten staan. Want zo hard gewerkt en zulks voor papa's centen. Zou je het er dan doorheen drukken dan tref je eigenlijk alleen de middenklasse, want er wordt wel een manier gevonden om nóg minder belasting te betalen. Hetzelfde met belasting op rendement. Het lijkt me naïef om te denken dat zoiets straks eerlijk gaat gebeuren. Er zullen vast voldoende methodes zijn om dat rendement op papier helemaal naar de nul te krijgen.
Dat is volgens mij ook het gevaar dat @Drietebuul aanhaalt. Er is een groeiende mentaliteit in Nederland om zoveel mogelijk geld binnen te harken over de rug van groepen mensen die minder te besteden hebben, dat haal je er met een paar regelingen niet meer uit. Dan pakt het uit als een verkapte belasting op de krimpende middenklasse.
Kilometerheffing op Vespa's, dat zal alles oplossen.
- Edited
Drietebuul Welnee, huisjesmelkers zijn er amper. Je hebt woningcorporaties, institutionele beleggers (pensioenfondsen pesten na eindelijk indexatie gaat geen prio worden) en de veredelde ondernemer met een pandje voor de oude dag. De rest van de vastgoedbeleggers is gerommel in de woningmarktmarge.
- Edited
Er zullen vast voldoende methodes zijn om dat rendement op papier helemaal naar de nul te krijgen.
Correct.
Er is een groeiende mentaliteit in Nederland om zoveel mogelijk geld binnen te harken over de rug van groepen mensen die minder te besteden hebben, dat haal je er met een paar regelingen niet meer uit.
Mwah, groeiend, we zijn gewoon allemaal ouder geworden. Zo'n renteniersmentaliteit is misschien vreemd voor Jan de loonslaaf met z'n pensioentje, maar een hoop ondernemers kunnen weinig kanten op als ze willen leven. Geen vangnet behalve bijstand/AOW, daar kun je het aangeleerde welvaartsniveau niet van dragen.
GSbrder een hoop ondernemers kunnen weinig kanten op als ze willen leven
Als die onderneming niet uit kan, dan maar gewoon werken. Er is immers krapte op de arbeidsmarkt, dan maar minder huilie huilie en meer die handjes laten wapperen.
PolitiekGeaard Waarom in Nederland werken als je in Portugal kunt rentenieren?
- Edited
GSbrder
Je zou inderdaad maar moeten bijdragen aan de samenleving waarin je parasiteert, de horror.
PolitiekGeaard Je zou maar parasiet worden genoemd omdat je vermogen hebt. Nee, dan de ZZM-brigade die amper een euro belasting betalen. Dat zijn de dappere strijders voor de verzorgingsstaat waarvan ze aan het infuus liggen.
ZZM?
Sloggi Zelfstandige zonder Makelaar.
GSbrder Je zou maar parasiet worden genoemd omdat je vermogen hebt.
Dat zeg ik nadrukkelijk niet. Ik heb het over de krampachtige reacties uit deze hoek, waar ik jou overigens ook gewoon als een onderdeel van zie, als er een relatief eerlijke tegenprestatie in de vorm van belasting wordt gevraagd. Dan wordt er opeens naar de minder vermogenden (ZZM = ziek, zwak en misselijk? Mooie boomer term hoor. Ik neem aan dat we geen kritiek hebben op het Zuiderzeemuseum) gewezen, want die betalen absoluut gezien maar niets en die moeten maar blij zijn dat er überhaupt als een soort gunst nog een paar centen naar hen wordt toegeworpen. In die mentaliteit is het ontwijken van belasting een trivialiteit, je hebt er immers 'hard' voor gewerkt, het blijkbaar helemaal alleen gedaan zonder gebruik te hebben gemaakt van de mogelijkheden die de samenleving je geboden heeft en de rest zoekt het allemaal maar uit. Dan ben je wat mij betreft gewoon een parasiet.
- Edited
Probleem in Nederland is dat het fiscale stelsel zo is ingericht dat 'dood kapitaal' rendabel is, waardoor we een rentenierseconomie zijn geworden. Dat gaat ten koste van de economische dynamiek en de innovatiekracht.
Allemaal leuk hoor, maar je geld verdienen met een stapel stenen of aandelen en verder op je krent zitten voegt weinig toe aan de economie én de maatschappij. Nu wordt inkomen op arbeid te zwaar belast en inkomen uit vermogen te weinig. Dat moet weer in balans komen. Daarnaast moeten de zwaarste schouders de zwaarste lasten (weer) gaan dragen.
Hoe je dat precies fiscaal gaat bereiken zoeken de blauwe bloezen maar uit.
Interessant in historisch perspectief:
https://www.trouw.nl/economie/hoe-werd-nederland-een-van-de-ongelijkste-landen-ter-wereld~b1fe7922/
- Edited
PolitiekGeaard Prima als een deel van de bevolking parasiet wordt genoemd. Maar kijk dan ook niet vreemd op als ze deze samenleving niet uit dankbaarheid draaiende houden. Termen als ‘eerlijk’, ‘dood kapitaal’ en ‘een kleine tegenprestatie’ zijn erg PvdA, maar werken alleen zolang de ontvanger met z’n grote waffel een mening mag hebben wat dat is en de netto-betaler z’n mond moet houden. Schuldig tot het tegendeel bewezen is.
Met toegenomen globale inkomens is niet elke Nederlandse ondernemer er één die alles aan Nederland te danken heeft en als ze het dan elders beter hebben, dan kun je dat parasitair noemen, maar dat gaat echt geen hond binnen de grenzen houden, net zoals je het vakantiegeld van de middenklasse ook over de grens zal zien vliegen. De jongens die ik spreek vinden het overigens geen probleem een paar ton aan belasting per jaar te betalen, maar rupsje nooitgenoeg zal het te weinig vinden, want hun vermogen is €10m of meer en dus moet de lastendruk >30% daarvan zijn. Of >40%. Waarom zou je dan nog investeren, als 7% een realistisch rendement is en 10% consistent een hele knappe prestatie?
- Edited
Sloggi Kun je mij een land noemen met vergelijkbare welvaart waar dood kapitaal onrendabel is? Met andere woorden, waar ze dood kapitaal effectief weten te nivelleren op zo’n manier dat het vermogens binnen de grenzen houdt, maar er een veel groter deel van dit vermogen wordt opgesoupeerd door de staat? Landen met de hoogste kapitaalsopbrengsten voor de overheid zijn vaak kleine belastingparadijzen, zoals Luxemburg en Zwitserland.
GSbrder Als je even naar de Eurostat-cijfers kijkt:
Dan lijkt het me toch vrij evident dat de particuliere consumptie - lees: de lonen - best wat omhoog zouden moeten kunnen t.o.v. de rest van de economie. We drijven extreem veel handel, maar van de opbrengsten komt echt relatief maar erg weinig in de portemonnee van de burger terecht.