Jan Dit is geen excelprobleem, dit komt voort uit de manier waarop het cito rekent met de N-termen.
Met een n-term van 1 is de hele verdeling lineair. 0 punten is een 1, alle punten is een 10 en daartussen een rechte lijn.
Met een n-term die hoger of lager is, verschuiven ze de lijn, naar boven of naar beneden. Gevolg is inderdaad dat je onder de 1 of boven de 10 kan uitkomen, en daarom vlakken ze de randen af. Voor (ongeveer) de cijfers tussen de 3 en de 8,5 blijft de scoreberekening lineair, en voor de buitenste stukjes vlakken ze de lijn af waardoor toch niks = 1, alles = 10. De nieuwe grafiek wordt een soort van S-bocht.
Je kunt dus niet 1 formule maken die dit uitrekent, althans niet zonder samenstelling. Ik heb ooit een keer een formule gemaakt (in excel) die de n-term lineair pakte tussen 20% en 80% van de punten, en ook lineair op de buitenste stukjes. Dan klopt je cijfer voor vrijwel alle leerlingen, alleen de extremen zitten er dan een of twee tiende naast.
Als je graag wil, dan wil ik wel even de archieven induiken om te kijken of ik die kan vinden.