Een restaurantrecensent schrijft niet snel over een pannen-koekenrestaurant. Totdat een pannenkoekenbakker in de top 3 van het NK Pannenkoeken Bakken belandt.
Of je Worst Lust?! heet de winnende creatie van de Aaltense kok. Een pannenkoek met zuurkool, gekookt in Borghman Bokbier, kookworst en rookworst, prei en gegarneerd met uitgebakken spek, croutons en augurkmayo. O ja, ook nog een chipje van zoete aardappel. Het klinkt in ieder geval heel anders dan een appelpannenkoek.
De parkeerplaats van 't Noorden in de verre Achterhoek is enorm en verlicht als een voetbalveld tijdens een avondmatch. Op een zandbult staat een groot hart, bestemd voor de Achterhoek, en bij binnenkomst zien we in een zaal naast het restaurant de band soundchecken voor het feest dat hier vanavond wordt gehouden. Lange tafels, grote dansvloer, veel obers en livemuziek op een verhoging is hier het concept. Zeker weten dat je je hier ook met dialect goed kunt redden.
Station
Het restaurant is in de sfeer van een station ingericht. We schuiven letterlijk aan op treinbankjes en eens in de vijf minuten rijdt boven ons hoofd een speelgoedtrein langs. De stroop en de poedersuiker staan in een klomp op tafel, gewoon in de plastic knijpfles, en verder is het een eenvoudige maar nette zaak. Zonder de typische oud-Hollandse rood-wit geblokte kleedjes, maar modern is het zeker ook niet.
De variaties met de klassiekers met spek en appel en banaan lijken eindeloos en dan zijn er nog de lokale pannenkoeken. Ze zijn vernoemd naar de buurtschappen rond Aalten en bevatten veel worst, fricandeau en spek, maar een echte link tussen dorp en wat erop ligt, zie ik niet. Het exotische segment biedt zelfs carpaccio op de pannenkoek en shoarma met knoflooksaus. En waarom ook niet, eigenlijk is een pannenkoek een heel neutrale drager van smaken.
Parijs
De prijswinnende pannenkoek staat vanaf 1 februari op het menu, dus kies ik voor de klassieker. Ik eet een pannenkoek met spek en kaas. En die is eigenlijk helemaal goed. We zijn in de Achterhoek en niet in Parijs, dus een te dunne pannenkoek moet het niet zijn, want dan hebben we het over een crêpe. Qua dikte is deze perfect. De randjes zijn lekker: mooi krokant en niet neigend naar zwart. Vet is deze ook zeker niet: de pannenkoek komt mooi droog van het bord, maar is zeker wel smeuïg. En mijn uitgebakken spek is zacht, maar wel licht uitgebakken. Wat het geheel een topkoek had gemaakt, was betere kaas. Er ligt strooikaas met weinig rijping overheen.
Mijn gast eet de pannenkoek van de maand, die is dubbelgeklapt als een soort calzonepizza. Het is eigenlijk een Hollandse nasi, maar dan zonder de rijst. In de pannenkoek zit veel satésaus met stukjes kipfilet, in de pannenkoek is een ei gebakken en voor wat frissigheid is er taugé en lenteui over gesnipperd. Een lekker hartig gerecht, maar het heeft niets meer met pannenkoeken eten te maken.
Bieten
Het is de trend in pannenkoekenland: met toppings als gefermenteerde bieten en geblakerde prei proberen ondernemers meer mensen te bereiken dan alleen gezinnen met jonge kinderen. De toppings van groenten en andere exotische vullingen maken dat zo'n restaurant ook buiten de typische zondagmiddag en zelfs zakelijk een goede bestemming zou zijn. Maar eerlijk gezegd zie ik dat bij 't Noorden nog niet gebeuren. We proberen ook nog de pannenkoek met Italiaanse twist. Die is belegd met pijnboompitten, rucola en truffelmayonaise en wat ham om er een carpaccio van te maken. Op de ham is echter bezuinigd en dan is 15,25 euro wel aan de prijs voor een pannenkoek. De ham is zacht en heeft niet veel smaak en er liggen wel erg weinig plakken op. Wat positief is, is dat we nu een aantal onbelegde stukken pannenkoek kunnen eten. Dan proef je dat de koek is gemaakt met goed beslag en goed gaar is.
Op
Als dessert wil ik graag het toetje van de maand, maar die is halverwege de maand al op. Dus kies ik voor de Stoptrein. Een klein schaaltje redelijk ijs met een schaaltje warme rode-vruchtencompote en wat slagroom. Mooi verzorgd op het bord en door twee zeer vriendelijke koks tegelijk aan tafel gebracht. Mijn gast eet, met zoete herinneringen aan vroeger, een Bananen Royal. Niet met de half doorgesneden banaan en drie bollen ijs, maar dit keer in een glas met plakjes en ijs en slagroom. Wat zullen we zeggen: banaan en ijs is eigenlijk altijd lekker.
Conclusie: 't Noorden in Aalten is een plek waar je een prima pannenkoek kan eten. Maar dat is dan eigenlijk ook het enige. Als je er gaat eten, heb ik een tip. Eet shoarma bij de shoarmazaak en carpaccio bij de Italiaan. Ga hier voor de klassieker met spek. Die is het lekkerste.