@Helsinki @tsjok De lasagne zoals ik hem maak:
Boodschappenlijstje:
- 500 gram rundergehakt.
- 200 gram gerookte spekreepjes.
- twee grove saucijzen. Ik geef zelf de voorkeur aan kalfssaucijzen, maar varkenssaucijzen werden mij aanvankelijk aangeraden ivm 'het vetje'.
- twee stengels bleekselderij.
- grote winterpeen.
- stuk of drie grote uien.
- paar tenen knoflook.
- blikje gepelde tomaten.
- runderbouillonblokjes of -fond.
- flesje rode wijn.
- lasagnebladeren.
- laurier, peterselie, basilicum, tijm, oregano, paprikapoeder, peper, eventueel zout (al werd mij verteld dat je - indien nodig - beter met sojasaus kan bijzouten).
- stukje Parmezaanse kaas.
- stukje Pecorino.
- Besciamellasaus. Uit een pakje of zelfgemaakt. Boeie.
1) Het verhaal begint met het snijden van de bleekselderij, wortel, en ui, en het opzetten van een pan bouillon. Ik begin meestal met 1 liter, maar het kan zomaar zijn dat je iets meer nodig gaat hebben.
2) Gehakt rullen, spekjes daardoor, saucijzen leegknijpen in de grote vleesmix. Vervolgens gooi je de ui, knoflook, bleekselderij, en stukjes winterpeen er ook door.
3) Wanneer de groenten wat glazig zijn gooi je een plens wijn, een schep bouillon, de gepelde tomaten, je kruiden, en een paar laurierbladeren (stuk of 2, 3) bij de vleesmix in.
4) De komende uren is het vooral regelmatig doorroeren, en wanneer de saus te droog lijkt te worden schep je er weer een nieuwe lading bouillon doorheen. Een beetje alsof je risotto maakt. De saus zal steeds krachtiger van smaak en donkerder van kleur worden. Deze periode biedt uitstekende gelegenheid om jezelf alvast te bezatten.
5) Wanneer de saus het punt van "oke" begint te benaderen, gooi ik er nog een lading kaas door. Ik kies dan voor Parmezaanse kaas en Pecorino.
6) Besciamellasausje klaarmaken terwijl de andere pan nog wat doorpruttelt. Hier rasp ik dan ook nog wat kaas doorheen, een beetje peper, en eventueel nog wat nootmuskaat (heb ik niet op het boodschappenlijstje gezet maar heb je ongetwijfeld wel in huis)
7) Lasagne bouwen. Besciamella is bij mij een afzonderlijk laagje, al heb ik ook wel eens gezien dat mensen dat dóór de vleessausmix heen tiefen. Bovenop de rest van je kaas, en dan in de oven mooi goudbruin laten worden.