Het probleem is vaak nog wel dat quantumcomputers nogal opgehypt worden want 'quantum is cool' en men moet natuurlijk ook funding binnenharken. Natuurlijk zijn er toepassingen voor, maar inderdaad iedereen die zegt dat een quantum computer gewoon een normale computer is maar dan heel veel tegelijk die heeft het òf niet begrepen of die verspreid misinformatie.
Het probleem is dat quantumfysica (ik moet het hier met een 5je doen, en vrijwel alles vergeten) een moeilijk te begrijpen veld is, en dat computing zelf ook een vrij diep vakgebied is. Om echt iets zinnigs te kunnen zeggen moet je van beiden iets weten, en dan ook vrij veel, en ik weet eigenlijk het meeste van het tweede.
Ik heb over de jaren meerdere van dat soort video op YouTube bekeken van die Science channels, en dan probeert een wetenschapper het toch een beetje op een jip en janneke uitleg te doen. Er wordt óf uitgelegd dat een q-bit meer states heeft dan een klassieke bit(0 of 1), of dat een quantum computer heel veel berekeningen tegelijk kan doen.
Beiden zijn niet direct relevant, want er bestaat al heel lang, heel oud onderzoek naar analoge computers (alles tussen 0 en een waarde), en parallellisme (veel berekeningen tegelijk) is gewoon al lang en breed een feit binnen 'klassiek' computing.
Het zijn de effecten van kwantummechanica die relevant zijn, zodat er een subset van de problemen binnen de informatica sneller berekend kunnen worden. Maar dit is een subset van de problemen. "Quantum supremacy" is dan ook het vinden van een probleem dat een quantum computer beter kan. Problemen die al zo efficiënt als het kan door een Turing machine kan worden opgelost, gaan niet sneller door een quantum computer heen.