Linus Alles is nu eenmaal politiek, en je kunt je niet ontslaan van je eigen impact. Je kunt niet beweren als mens tegen onderdrukking en genocide te zijn als je professioneel deze waarden uitdraagt.
Natuurlijk kun je over elke sponsor wel iets zeggen. Elke bank investeert wel in iets slechts, fossiele brandstof moet je eigenlijk vanaf en gokken leidt tot verslaving. Ik snap dat je niet op alle slakken zout kunt leggen want dan heb je geen leven meer. Maar als je met namen van landen op je borst je geld gaat verdienen dan vind ik dat daar wel een grens getrokken kan worden. Je bent dan heel direct reclame aan het maken voor regimes die de levens van sommige groepen als volstrekt minderwaardig zien en aan basale mensenrechten zoals gelijkwaardig een broertje dood hebben.
Ik vind dat je dat niet af kunt dekken met 'ja maar ik wil alleen maar sporten'. Het is dan wel duidelijk dat sporters tegen vrijwel elke prijs willen sporten, en zich nog als reclamebord laten gebruiken ook. Het is schandalig. En dan Vingegaard die, terwijl er tegen een genocide wordt geprotesteerd, loopt te janken dat hij had willen winnen omdat zijn zoontje jarig is. Sorry hoor, er is wel iets belangrijkers dan hard tegen een berg op fietsen. Spreek je liever uit over de aanwezigheid van een team dat genocide sponsort. Maar dan is het weer dat sport niet politiek is en houden ze zich van de domme.
En ik zeg dat als wielerliefhebber. Maar ik kijk nauwelijks meer, omdat kijken naar dit door bloedgeld gefinancierde circus gewoon niet meer te verantwoorden is.