Wielrennen an sich heeft natuurlijk wel een probleem. Meerdere ploegen hebben een sponsor die je idealiter niet zou willen in je sport. En nu heb je natuurlijk renners die gewoon niet heel veel keuze hebben en die blij zijn dat ze een plekje in het profpeloton hebben en je hebt renners die meer dan 2 jaar geleden getekend hebben en m.u.v. de grote namen kom je als wielrenner slecht onder een contract uit. Ik voel er niet veel voor om deze heren (en paar dames) te straffen door ze toegang tot verschillende wedstrijden te ontzeggen o.i.d..
Ik heb een veel groter probleem dat het zo genormaliseerd is dat niemand er echt op aangesproken wordt. De mannenploeg van UAE bestaat eigenlijk alleen maar uit renners die niet hoeven te vrezen dat er geen plekje voor ze is in een ander team en ze wisten ook waar het geld vandaan kwam toen ze tekenden... (idem dito voor o.a. Longo Borghini bij de vrouwen). Meer journalisten focussen zich op hoe Vingegaard's karakter (introvert, mogelijk autist) een probleem is/hem een minder leuke kampioen maakt, dan dat er de vraag wordt gesteld wat het over Pogacar zegt dat hij voor UAE als sponsor heeft gekozen en Matxin en Gianetti als ploegleiding accepteert.
Het wielrennen als geheel (ploegen, UCI, journalisten, fans) kan niet voor eeuwig wel het geld aannemen en dan pruttelen dat ze sporters zijn en geen politieke statements maken. Zolang het veilig blijft, ben ik blij dat protesten soms die rare wielrenbubbel binnendringen.