Ik weet niet of deze al gepost was. Ik kreeg hem gisteren doorgestuurd. Ik vind vooral de zin "Als je aan zijn grond kwam, dan kwam je aan z'n ziel" tekenend. Wat dat betreft is er eigenlijk niet zoveel verandert. Ja, corona heeft het nog agressiever protesteren puur voor het eigen welzijn, zonder enig compromis mogelijk, salonfähig gemaakt.
@Eur geloof ik trok eerder al een keer een parallel met de Amerikaanse Burgeroorlog, dat het niet zozeer om de financiële voordelen van slavernij ging, maar meer om de manier van leven. Het boerenprotest komt naar mij meer en meer over als een vorm van identitypolitics. Na jarenlang aan schaalvergrotingen waar vele bedrijven (o.a. Rabobank) veel aan hebben verdient, zitten we op een punt waar door grote mondiale belangen we als samenleving verwachten dat deze oude familiebedrijven zich richten op een moderne bedrijfsvoering waar punten als energieneutraliteit en uitstoot de belangrijkste punten gaan worden. De identiteit van de boer, die nog boer is en geen ondernemer, is vaak achtergebleven. Een conservatieve, enigzins isolationistische mentaliteit van "lekker boeren" op het platte land in je dorp, het werk voorzetten van de generatie voor je zodat je iets creëert voor de generatie na jou, en die randstedelingen maar lekker laten lullen gaat natuurlijk dwars daar tegen in. Dat is waar de woede vandaan komt.
https://www.nu.nl/binnenland/6210566/groep-van-2500-duurzame-boeren-wil-sector-toekomst-bieden-met-tienpuntenplan.html
Typisch zijn het ook de duurzame boeren, die dus wel de stap hebben gezet, die vandaag daadwerkelijk met plannen komen. Die zien hun imago natuurlijk ook compleet afbrokkelen.