Dwersdriever Ik coördineer niks, ik roep slechts onafhankelijke, zelfstandige actievoerders op de vluchtstrook vrij te houden!

janneke141
    Volgens mij hoef je ook maar van één iemand NAW te hebben. De hoofdelijke aansprakelijkheid doet de rest. Kan toch niet zo lastig zijn als je er vrachtwagens met bedrijfsstickers en trekkers van loonwerkbedrijven staan (met kentekens?), en ze elke poep en scheet over de sociale media verspreiden?

Drietebuul Lijkt me kostentechnisch wel de moeite waard om desnoods een privéspeurneus in te huren.

Drietebuul Zoiets kun je op basis van zo'n korte video eigenlijk niet zeggen. Je weet bijvoorbeeld niet waarom de agenten schoten, wat er aan vooraf ging, hoe het er vanuit hun perspectief uitziet, etc. Elk schietincident wordt onderzocht door de Rijksrecherche dus er komt te zijner tijd wel een conclusie over. In elk geval moet je niet nu gaan opjutten dat er sprake zou zijn van corruptie.

remlof Gelukkig alleen maar een orgaanvlucht dus de gemiddelde burger heeft er niet zoveel last van.

remlof Ja dat zou ik ook aannemen maar het is wel bijzonder om dan juist vandaag daar de boel plat te leggen of ze moeten zich richten op de toekomstige KLM piloten.

Chewie
            Er is niet (voldoende) coördinatie om dat soort dingen voor elkaar te krijgen, blijkbaar. Men probeert het protest op gang te houden, andere dingen te doen, en dan krijg je dit.

Ik weet niet of deze al gepost was. Ik kreeg hem gisteren doorgestuurd. Ik vind vooral de zin "Als je aan zijn grond kwam, dan kwam je aan z'n ziel" tekenend. Wat dat betreft is er eigenlijk niet zoveel verandert. Ja, corona heeft het nog agressiever protesteren puur voor het eigen welzijn, zonder enig compromis mogelijk, salonfähig gemaakt.

@Eur geloof ik trok eerder al een keer een parallel met de Amerikaanse Burgeroorlog, dat het niet zozeer om de financiële voordelen van slavernij ging, maar meer om de manier van leven. Het boerenprotest komt naar mij meer en meer over als een vorm van identitypolitics. Na jarenlang aan schaalvergrotingen waar vele bedrijven (o.a. Rabobank) veel aan hebben verdient, zitten we op een punt waar door grote mondiale belangen we als samenleving verwachten dat deze oude familiebedrijven zich richten op een moderne bedrijfsvoering waar punten als energieneutraliteit en uitstoot de belangrijkste punten gaan worden. De identiteit van de boer, die nog boer is en geen ondernemer, is vaak achtergebleven. Een conservatieve, enigzins isolationistische mentaliteit van "lekker boeren" op het platte land in je dorp, het werk voorzetten van de generatie voor je zodat je iets creëert voor de generatie na jou, en die randstedelingen maar lekker laten lullen gaat natuurlijk dwars daar tegen in. Dat is waar de woede vandaan komt.

https://www.nu.nl/binnenland/6210566/groep-van-2500-duurzame-boeren-wil-sector-toekomst-bieden-met-tienpuntenplan.html
              Typisch zijn het ook de duurzame boeren, die dus wel de stap hebben gezet, die vandaag daadwerkelijk met plannen komen. Die zien hun imago natuurlijk ook compleet afbrokkelen.

Dwersdriever

Maar daarin waren en zijn ook keuzes te maken. Lang niet alle Europese landen zijn tot ons systeem gekomen.

tsjok Uiteraard heb je een grondig onderzoek nodig voor een juridisch oordeel. We kunnen immers niet uitsluiten dat de boer een vuurwapen in zijn trekker had of zojuist had aangekondigd wat mensen omver te gaan rijden (al vraag ik me dan nog af in hoeverre de politie die uitspraak dan als rechtvaardiging zou mogen gebruiken om gericht op de bestuurder te schieten) of wat voor andere vooralsnog ondenkbare toestanden zich mogelijk hadden afgespeeld vóór de 35 seconde video.

Maar op basis van deze video hebben de agenten voorlopig wel de schijn tegen. Ze schieten gericht op een hen passerend voertuig. Ze lijken zelf dus niet in direct gevaar door deze trekker. En als ze de bestuurder wél dodelijk hadden getroffen, wat naar ik aanneem de bedoeling was, dan was de trekker stuurloos op onze jolige filmers afgestormd.

Ben dus wel benieuwd wat voor verhaal hier uitkomt.

Drietebuul In films schieten ze toch vaak de banden lek?

Ik denk dus niet dat je gericht schieten gelijk kan stellen met de intentie tot doodschieten.

Demonstratie moet wel leuk blijven natuurlijk. Met de domme boerenhoofd en 8 krattten pils voor je trekker bij een distributiecentrum zitten en knakworsten vreten totdat ER NIETS MEER IN DE SCHAPPEN LIGT!!!!111

Duke Ja ik weet, heb er een paar jaar geleden m’n vriendin eens opgepikt van een vlucht uit Milaan. Eelde is niet veel groter dan het gemiddelde vliegveld op een Grieks eilandje met een paar duizend inwoners 😂