Sloggi
Aansprakelijk stellen kan altijd. Hah, juristengrapje.
Strafrechtelijke gedeelte laten we lekker aan Tsjok.
Ik denk dat directe schade prima op de deelnemers kan worden verhaald. Volgens mij is dit namelijk geen legitiem protest. De EHRM-rechtspraak waar het hele idee van die snelwegblokkades door boeren mogelijk op is gebaseerd:
- The Court considers that, even though the applicants had neither carried out acts of violence nor incited others to engage in such acts (contrast Osmani and Others; Protopapa; and Primov and Others, all cited above), the almost complete obstruction of three major highways in blatant disregard of police orders and of the needs and rights of the road users constituted conduct which, even though less serious than recourse to physical violence, can be described as “reprehensible”.
Dus de gedragingen zou je maatschappelijk onbetamelijk kunnen noemen, ondanks "protest", en dan gewoon een onrechtmatige daad stellen en invullen met de omstandigheden van het geval.
Aansprakelijkheid van de organisatoren lijkt mij een lastig verhaal worden. Dan zou je feitelijk de verantwoordelijkheid van de individuele blokkeerboer af moeten kunnen schuiven, en daar zijn de boeren denk ik te volwassen voor en is de aansturing/controle/dwang van de organisatie onvoldoende.