Corbyn stapt op... bij de volgende verkiezingen :')

Dan zijn heel veel Britten toch vrij expliciet voor Brexit, anders stem je niet op de Conservatieven.

Duke

Jeremy Corbyn heeft na de voor Labour dramatisch verlopen verkiezingen zijn vertrek als partijleider aangekondigd. Na de bekendmaking van de uitslag in zijn thuisdistrict zei hij dat hij bij de volgende verkiezingen een stap terugdoet en de partij niet zal leiden.

• Duke replied to this.

janneke141

Las elders dat hij een periode van bezinning in wil met Labour waarbij hij voorloog de leider blijft. Hoop dat zijn fractie hem per direct met pensioen schopt...

Genoeg tijd voor herbezinning; met een dergelijke meerderheid kan Johnson 5 jaar relatief rustig regeren.

Verder blijft het Verenigd Koninkrijk gewoon een belangrijke politieke en economische partner, of deze zich nu binnen of buiten de EU bevindt, en onder welke regeringsleider dan ook.

Premier Rutte is blij dat er met de naderende verkiezingswinst van de Britse premier Johnson snel duidelijkheid komt over de brexit. Op de top van de Europese Raad zegt hij dat hij 's avonds laat met een schuin oog naar de BBC heeft gekeken om de exitpoll te volgen.

"Ik voel geen opluchting of verdriet, maar meer een feitelijke constatering om dit af te wikkelen. Ik denk dat iedereen dat goed nieuws vindt, anders blijft het ons nog jaren bezighouden", aldus de premier.

Ik ben dit wel met Rutte eens geloof ik.

• Duke replied to this.

Eindelijk duidelijkheid, dat is wel positief.

Maar de Schotten hebben duidelijk gemaakt dat ze in overgrote meerderheid niet uit de EU willen, dus dat gaat Bojo nog wel wat hoofdpijn bezorgen.

remlof Johnson lijkt me wel iemand uit de categorie 'democratie is dat de meerderheid kan beslissen over de minderheid'.

janneke141

Alleen is de term dit afwikkelen wel wat misleidend. Want veel verder dan vier jaar na het referendum een eerste stap zetten komen we hier nog niet mee.

remlof

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. De Schotten zullen wat pruttelen maar blijven netjes onder de knoet van Johnson.

remlof Natuurlijk niet. Er komt wel wat gedoe van, maar binnen het Huis zijn de Schotten nog steeds een minderheid en in Glasgow en Edinburgh hebben ze ook echt wel in de gaten dat een onafhankelijk Schotland niet zo'n levensvatbare natie oplevert, zeker niet als je je met ruzie van je enige grensland afscheidt. Wat geblaf, een paar concessies richting het noorden en dat was dat.

• Ossu replied to this.

We zullen zien, ik denk niet dat Bojo ze een nieuw referendum kan ontzeggen.

En daar komt de Ierse kwestie natuurlijk nog bij, die is nog veel complexer.

Over zo'n independence kun je altijd maar weinig zeggen. Dat ligt een beetje aan de lokale bevolking en hun tolerantie. Dat een referendum of onafhankelijkheid niet door zal gaan omdat het niet mag van de overkoepelende regering, heeft in de gehele geschiedenis van streken die onafhankelijk willen worden vrij weinig uitgehaald.
              Dat is min of meer het concept van onafhankelijkheid, dat de regering het niet wil 😅

In de Groene staat een heel artikel over Schotland en hun relatie met Westminster. Het beeld wat daar uit ontstaat kan je toch alleen maar zeggen dat het lastig gaat worden voor de Schotten. Bizar dat van de 5,5 miljoen Schotten er een miljoen onder de armoedegrens leven.

Maar misschien is het ook wel onoverkomelijk, net als bij de Ieren.

Linus In Ierland is het wat minder en langzaam dalende.

Ongelooflijk hoe labour dit heeft weten te verpesten. Het was voorspelbaar dat het volk het gedraaikont en de onduidelijkheid zat was na tig verkiezingen. Corbyns onkunde heeft Johnson de boel overhandigd. Dit is 2016 all over again. Laten we hopen dat de democraten in Amerika hier een les van leren, maar ik heb er een hard hoofd in.

Helsinki Ik denk dat de voorzitter van Labour de spijker op de kop slaat wat betreft het abominabele verkiezingsresultaat:

En ik raad ze aan Corbyn zo snel mogelijk te lozen.

Oh toevallig staan de resultaten voor Noord-Ierland in dat screenshot hierboven:

Democratic Unionist Party -2
                    Sinn Fein 0
                    Social Democratic and Labour Party +2
                    Alliance Party of Northern Ireland +1
                    Ulster Unionist Party 0

Verlies voor de Unionisten dus.

remlof zelfs over dat tweede referendum een wat het dan zou betekenen was Corbyn onduidelijk. Ik snap ook niet waarom Labour hem niet eerder heeft gedumpt, Corbyns populariteit is al een jaar of 2 in vrije val volgens mij.

I think striking a trade deal by the end of 2020 is enormously ambitious, but we won’t achieve if we don’t try and we’re determined to try. I think the fact prime minister Johnson has a clear majority makes a big difference. I think the prime minister’s hand is strengthened. It’s always easier for us to negotiate with a partner who has a strong personal mandate in the parliament.

Varadkar over het vervolg van de onderhandelingen tussen de EU en het VK.

Even afgezien van brexit is dit een gigantische klap voor de NHS, armoedebestrijding en tolerantie binnen de UK. Dat zijn flinke spaanders die vallen bij het hakken rondom een vraag die nooit aan het publiek voorgelegd had moeten worden.

Ik wil toch even mijn blijdschap over Johnsons klinkende overwinning kenbaar maken. Ik vind het positief dat Brexit nu eindelijk weer de wind in de zeilen heeft. De voortdurende onzekerheid heeft voor veel economische schade gezorgd doordat investeerders onzeker waren over het institutionele kader waarbinnen zij moesten opereren. Niet dat daar nu direct een antwoord op is gekomen, maar de kans is fors toegenomen dat dat antwoord binnen afzienbare tijd helderder wordt.

• Duke replied to this.

remlof Ik zou de Schotten snel afwimpelen als ik Johnson zou zijn. Absurd dat zij binnen vijf jaar alweer een referendum willen over zo'n fundamentele kwestie als het verlaten van een land. Het is nu absoluut niet het juiste moment om over dat soort zaken te bakkeleien. Probeer het over 20 jaar nog maar eens, dan is er een veel doordachter en minder emotioneel geladen antwoord mogelijk op een dergelijk vraagstuk.

• Duke replied to this.

Bolkesteijn

Werkelijk? Ze willen nog steeds een roze eenhoorn qua nieuwe relatie. Er wordt nu na bijna vier jaar een klein stapje genomen maar meer ook niet. De grote onzekerheid duurt vermoedelijk nog wel 5-10 jaar...

• Ossu replied to this.

Bolkesteijn

Johnson en de Tories hebben keer op keer betoogd met de Brexit de wil van het volk uit te voeren. Dat maalt hun argumenten tegen Schotse zelfbeschikking natuurlijk niet sterker...

Duke Niet per se, want Johnson heeft nu een meerderheid waarbij hij niet meer elke radicale idioot in zijn partij tevreden hoeft te houden.

Ossu Precies, het speelveld is compleet veranderd nu.

Ossu

dat niet maar er is ook nog lang geen consensus over wat men straks wel wil. En dan moet de EU daar nog aan mee willen werken. Dit gedonder vult de 20’s nog wel grotendeels.

5 days later
                            8 days later

Binnenkort maar eens ergens een Nederlandse sim-only vandaan hosselen voor vakantie, want we zitten straks natuurlijk ook niet meer in de roaming zone :')

Iemand ervaringen met simyo?