Corbyn stapt op... bij de volgende verkiezingen :')

Dan zijn heel veel Britten toch vrij expliciet voor Brexit, anders stem je niet op de Conservatieven.

Duke

Jeremy Corbyn heeft na de voor Labour dramatisch verlopen verkiezingen zijn vertrek als partijleider aangekondigd. Na de bekendmaking van de uitslag in zijn thuisdistrict zei hij dat hij bij de volgende verkiezingen een stap terugdoet en de partij niet zal leiden.

• Duke replied to this.

janneke141

Las elders dat hij een periode van bezinning in wil met Labour waarbij hij voorloog de leider blijft. Hoop dat zijn fractie hem per direct met pensioen schopt...

Genoeg tijd voor herbezinning; met een dergelijke meerderheid kan Johnson 5 jaar relatief rustig regeren.

Verder blijft het Verenigd Koninkrijk gewoon een belangrijke politieke en economische partner, of deze zich nu binnen of buiten de EU bevindt, en onder welke regeringsleider dan ook.

Premier Rutte is blij dat er met de naderende verkiezingswinst van de Britse premier Johnson snel duidelijkheid komt over de brexit. Op de top van de Europese Raad zegt hij dat hij 's avonds laat met een schuin oog naar de BBC heeft gekeken om de exitpoll te volgen.

"Ik voel geen opluchting of verdriet, maar meer een feitelijke constatering om dit af te wikkelen. Ik denk dat iedereen dat goed nieuws vindt, anders blijft het ons nog jaren bezighouden", aldus de premier.

Ik ben dit wel met Rutte eens geloof ik.

• Duke replied to this.

Eindelijk duidelijkheid, dat is wel positief.

Maar de Schotten hebben duidelijk gemaakt dat ze in overgrote meerderheid niet uit de EU willen, dus dat gaat Bojo nog wel wat hoofdpijn bezorgen.

remlof Johnson lijkt me wel iemand uit de categorie 'democratie is dat de meerderheid kan beslissen over de minderheid'.

janneke141

Alleen is de term dit afwikkelen wel wat misleidend. Want veel verder dan vier jaar na het referendum een eerste stap zetten komen we hier nog niet mee.

remlof

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. De Schotten zullen wat pruttelen maar blijven netjes onder de knoet van Johnson.

remlof Natuurlijk niet. Er komt wel wat gedoe van, maar binnen het Huis zijn de Schotten nog steeds een minderheid en in Glasgow en Edinburgh hebben ze ook echt wel in de gaten dat een onafhankelijk Schotland niet zo'n levensvatbare natie oplevert, zeker niet als je je met ruzie van je enige grensland afscheidt. Wat geblaf, een paar concessies richting het noorden en dat was dat.

• Ossu replied to this.

We zullen zien, ik denk niet dat Bojo ze een nieuw referendum kan ontzeggen.

En daar komt de Ierse kwestie natuurlijk nog bij, die is nog veel complexer.

Over zo'n independence kun je altijd maar weinig zeggen. Dat ligt een beetje aan de lokale bevolking en hun tolerantie. Dat een referendum of onafhankelijkheid niet door zal gaan omdat het niet mag van de overkoepelende regering, heeft in de gehele geschiedenis van streken die onafhankelijk willen worden vrij weinig uitgehaald.
              Dat is min of meer het concept van onafhankelijkheid, dat de regering het niet wil 😅

In de Groene staat een heel artikel over Schotland en hun relatie met Westminster. Het beeld wat daar uit ontstaat kan je toch alleen maar zeggen dat het lastig gaat worden voor de Schotten. Bizar dat van de 5,5 miljoen Schotten er een miljoen onder de armoedegrens leven.

Maar misschien is het ook wel onoverkomelijk, net als bij de Ieren.

Linus In Ierland is het wat minder en langzaam dalende.