Eur Myst Je weet natuurlijk niet zeker hoe de opkomst onder bepaalde groepen gaat zijn. Wellicht dat de opkomst onder de jongeren veel hoger is dan verwacht.
Helsinki tsjok Het is dan ook knap dat Corbyn zichzelf en z'n partij als racist heeft weten te profileren, terwijl Boris godvergeten Johnson z'n tegenstander is.
Duke Toch een ruime meerderheid voor Johnson zo lijkt het. Benieuwd of hij het nu ook waar kan maken. straks vier jaar na het referendum uit de EU en dan nog 10 jaar bakkeleien over de nieuwe relatie?
remlof En een flinke overwinning voor de SNP, zo groot dat een nieuw referendum over Schotse onafhankelijkheid er dik in zit.
SureD1 Voor Boris zelf kan het een Pyrrus zijn... hij schijnt in zijn district zwaar in de problemen te komen...
Dwersdriever SureD1 Hij heeft zijn meerderheid zelfs iets vergroot. Corbyn blijft nog even aan, maar Labour moet op zoek naar een nieuwe leider. De LibDems zijn hun leider kwijt.
Myst Dan zijn heel veel Britten toch vrij expliciet voor Brexit, anders stem je niet op de Conservatieven.
janneke141 Duke Jeremy Corbyn heeft na de voor Labour dramatisch verlopen verkiezingen zijn vertrek als partijleider aangekondigd. Na de bekendmaking van de uitslag in zijn thuisdistrict zei hij dat hij bij de volgende verkiezingen een stap terugdoet en de partij niet zal leiden.
Duke janneke141 Las elders dat hij een periode van bezinning in wil met Labour waarbij hij voorloog de leider blijft. Hoop dat zijn fractie hem per direct met pensioen schopt...
Reya Genoeg tijd voor herbezinning; met een dergelijke meerderheid kan Johnson 5 jaar relatief rustig regeren.
Reya Verder blijft het Verenigd Koninkrijk gewoon een belangrijke politieke en economische partner, of deze zich nu binnen of buiten de EU bevindt, en onder welke regeringsleider dan ook.
janneke141 Premier Rutte is blij dat er met de naderende verkiezingswinst van de Britse premier Johnson snel duidelijkheid komt over de brexit. Op de top van de Europese Raad zegt hij dat hij 's avonds laat met een schuin oog naar de BBC heeft gekeken om de exitpoll te volgen. "Ik voel geen opluchting of verdriet, maar meer een feitelijke constatering om dit af te wikkelen. Ik denk dat iedereen dat goed nieuws vindt, anders blijft het ons nog jaren bezighouden", aldus de premier. Ik ben dit wel met Rutte eens geloof ik.
Duke janneke141 Alleen is de term dit afwikkelen wel wat misleidend. Want veel verder dan vier jaar na het referendum een eerste stap zetten komen we hier nog niet mee.
remlof Maar de Schotten hebben duidelijk gemaakt dat ze in overgrote meerderheid niet uit de EU willen, dus dat gaat Bojo nog wel wat hoofdpijn bezorgen.
janneke141 remlof Johnson lijkt me wel iemand uit de categorie 'democratie is dat de meerderheid kan beslissen over de minderheid'.
Bolkesteijn remlof Ik zou de Schotten snel afwimpelen als ik Johnson zou zijn. Absurd dat zij binnen vijf jaar alweer een referendum willen over zo'n fundamentele kwestie als het verlaten van een land. Het is nu absoluut niet het juiste moment om over dat soort zaken te bakkeleien. Probeer het over 20 jaar nog maar eens, dan is er een veel doordachter en minder emotioneel geladen antwoord mogelijk op een dergelijk vraagstuk.