janneke141 Zweden is nota bene het beste Songfestivalland uit de historie. In regelmaat en aantal winnaars. Ze winnen niet elk jaar, dat wil het publiek en jury niet.

Los daarvan wordt het Songfestival in veel Europese landen toch echt stukken minder serieus genomen dan Nederland. Een gimmick, zo niet camp. Je stuurt er je beste artiesten niet naar toe.

Zweden is de nummer drie muziekexporteur ter wereld.

Het VK doet het heel slecht. Ze sturen hele slechte acts naar het 'homofeestje'.

Voor hen is het echter elke dag van de week Songfestival, elke dag winnaar in de Europese lijsten en krantenrecensies.

Klopkoek
    Zweden is de nummer drie muziekexporteur ter wereld.

Na de VS en het VK? Dus groter dan Frankrijk?

Falco Ja daar denk ik ook aan, maar de Franse muziekindustrie is ook echt heel groot.

Klopkoek Dat artikel is al wel weer bijna 10 jaar oud, maar ze zullen inderdaad nog wel op #3 staan. Zou wel eens een recent lijste willen zien, de top-10 ofzo.

remlof

Vorig jaar:
        https://www.thelocal.se/20210729/how-did-sweden-become-one-of-the-worlds-biggest-music-exporters/?amp

Vanuit Britse hoek:
        https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-57486272
        (dit artikel noemt Zweden niet, maar het rapport zelf wel)

Qua literatuur en film/series staat het er ook sterk voor. (Wat is het toch een ramp om buiten de eurozone te staan 😉 )

Salute Greatness:
        https://www.usnews.com/news/best-countries/overall-rankings

Klopkoek (dit artikel noemt Zweden niet, maar het rapport zelf wel)

Linkje? Ben er wel benieuwd naar.

En uit dit rapport blijkt alleen maar dat Zweden netto-exporteur is, met andere woorden, er wordt minder muziek geimporteerd dan geëxporteerd. Dat lijkt me niet echt op zichzelf een maatstaf voor een succesvolle muziekbranch, het betekent gewoon dat Zweden allemaal naar Abba en Avicii luisteren en verder niet zo veel. Het betekent zéker niet dat Zweden in absolute cijfers de grootste muziekexporteur ter wereld is na VS en VK.

Klopkoek

Welnee. Het is tweede garnituur en op cultureel gebied zelfs vierde garnituur (na een land als Zweden met hun muziek, schrijvers, film enz.). Op vele gebieden zoals drugsbeleid, lhbt rechten, is Beerput Nederland door anderen voorbij gestreefd. Qua voetbal zijn we al zeker sinds 2000 geen gidsland meer.

Ach hou toch op, Nederland is toonaangevend wat betreft EDM wat, ongeacht je mening over dit genre, de grootste muzikale stroming van de afgelopen 3 decennia is geweest. De enige reden waarom we gezakt zijn op de lhbt index is vanwege de aanspreekvorm in regelgeving voor de rest lopen we nog mijlenver voor.

Lekker tegenwerpingen ook :') Ik kom met voorbeelden over gezondheidszorg en infrastructuur en klopkoek, die de laatste tijd nogal aangeeft bevattelijk te zijn voor autoritaire populisten, komt met voetbal en muziek.

De internationale gidslanden zijn Scandinavië, Zwitserland, Singapore (als je wat rechtser en autoritairder bent). De gezondheidszorg is in Nederland heel goed, dat ben ik met je eens, maar zeker niet de beste van de wereld. Zowel qua kwaliteitsindicatoren én dekking niet (volgens OECD) als efficiency (Bloomberg, 29 van de 53).

Wat boeit het of we gidsland zijn, feit blijft dat we in alle lijstjes qua welvaart en welzijn vele malen beter scoren dan de meeste andere landen en zeker het VK. Maar goed zoals ik je al eerder adviseerde probeer zelf eens of het gras elders zoveel groener is dan kom je er vrij snel achter dat Nederland gewoon een prettig land is om te wonen.

Chewie Dat is dan wel weer alleen bladmuziek.

Ik denk dat "muziekexport" als geheel een wat lastig concept is om in een makkelijk lijstje te vatten, zeker als je ook realiseert dat vrijwel alle grote internationale artiesten ongeacht land van herkomst muziek uitgeven op Britse en Amerikaanse labels. En in een tijd van streaming en YouTube kun je ook niet meer simpelweg de aantal dozen verkochte LP's tellen. Hier hele harde uitspraken over doen lijkt me dan ook niet zo nuttig, tenzij je het alleen maar doet om je vooroordeel bevestigd te zien zoals Klopkoek.

Het ene topland herkent het andere topland/gidsland

tsjok ja sorry had de verkeerde link onder de copy paste, al aangepast.

In veel lijstjes zie je bij Zweden ook dat Spotify nogal een groot deel van de inkomsten vormt.

Chewie Dat we veel aan doorvoer doen is geen nieuws. Kijk voor de verandering eens naar de netto export, of de oorsprong van Spotify.

De BBC en Netflix (aflevering in de serie 'this is pop') maken documentaires over het Zweedse succesverhaal (in de muziek), niet over Nederland. Kwaliteit herkent kwaliteit. Cultureel land herkent cultuur elders. Een Alfred Hitchcock herkende de brille van Ingmar Bergman. Is altijd zo geweest.

Chewie In veel lijstjes zie je bij Zweden ook dat Spotify nogal een groot deel van de inkomsten vormt.

Jep. Spotify is natuurlijk ook een gigant, het is ook een van de grootste bedrijven van Zweden in marktwaarde. Maar de meeste van dat geld wordt niet verdiend met Zweedse muziek.

tsjok Nee maar in enkele lijstjes wel als muziekinkomsten