Chewie Dat is dan wel weer alleen bladmuziek.

Ik denk dat "muziekexport" als geheel een wat lastig concept is om in een makkelijk lijstje te vatten, zeker als je ook realiseert dat vrijwel alle grote internationale artiesten ongeacht land van herkomst muziek uitgeven op Britse en Amerikaanse labels. En in een tijd van streaming en YouTube kun je ook niet meer simpelweg de aantal dozen verkochte LP's tellen. Hier hele harde uitspraken over doen lijkt me dan ook niet zo nuttig, tenzij je het alleen maar doet om je vooroordeel bevestigd te zien zoals Klopkoek.

Het ene topland herkent het andere topland/gidsland

tsjok ja sorry had de verkeerde link onder de copy paste, al aangepast.

In veel lijstjes zie je bij Zweden ook dat Spotify nogal een groot deel van de inkomsten vormt.

Chewie Dat we veel aan doorvoer doen is geen nieuws. Kijk voor de verandering eens naar de netto export, of de oorsprong van Spotify.

De BBC en Netflix (aflevering in de serie 'this is pop') maken documentaires over het Zweedse succesverhaal (in de muziek), niet over Nederland. Kwaliteit herkent kwaliteit. Cultureel land herkent cultuur elders. Een Alfred Hitchcock herkende de brille van Ingmar Bergman. Is altijd zo geweest.

Chewie In veel lijstjes zie je bij Zweden ook dat Spotify nogal een groot deel van de inkomsten vormt.

Jep. Spotify is natuurlijk ook een gigant, het is ook een van de grootste bedrijven van Zweden in marktwaarde. Maar de meeste van dat geld wordt niet verdiend met Zweedse muziek.

tsjok Nee maar in enkele lijstjes wel als muziekinkomsten

Zweden :') ___!
          Wij hier in Nederland hebben tenminste het zeer eclectische muziekprogramma op Volle Toeren.

Klopkoek Wellicht eens kijken met een bredere blik maar er zijn de afgelopen decennia best aardig wat buitenlandse documentaires geweest over de Nederlandse EDM scene.

En hou eens op met doelpalen te verschuiven, jij stelt dat de Zweedse muziekindustrie groter is en dat wij maar een 4e rangs land zijn en zodra je op de feiten word gewezen kom je met uiterst subjectieve en zoals ik in de vorige alinea al liet zien foute aannames over kwaliteit en aandacht uit het buitenland, terwijl de Nederlandse export van muziek groter is dan die van gidsland Zweden.

Chewie En hou eens op met doelpalen te verschuiven, jij stelt dat de Zweedse muziekindustrie groter is en dat wij maar een 4e rangs land zijn en zodra je op de feiten word gewezen kom je met uiterst subjectieve en zoals ik in de vorige alinea al liet zien foute aannames over kwaliteit en aandacht uit het buitenland, terwijl de Nederlandse export van muziek groter is dan die van gidsland Zweden.

Ja, eens. En elke keer dat je kritisch leest in Klopkoeks linkjes concluderen ze eigenlijk nooit wat hij zegt dat ze doen. Maar vervolgens reageert hij daar nooit op, maar komt alleen maar met nóg meer linkjes en twitterthreads en video's.

tsjok En elke keer dat je kritisch leest in Klopkoeks linkjes concluderen ze eigenlijk nooit wat hij zegt dat ze doen.

Stuitend arrogant weer dit door de immer bruskerende betweter aller betweters.

Die linkjes geven duidelijk aan dat ze top drie zijn in de (netto) export. Moet ik de specifieke alinea's werkelijk aanwijzen?

Er zijn, ter illustratie, ook diverse draadjes op reddit en quora waar Nederland amper genoemd wordt, itt de andere twee landen. De rest van de wereld is niet gek.

Terug naar het hoofdonderwerp; ook als je welvaart en welzijn breder neemt, kun je onmogelijk zeggen dat het VK is ingestort. Te meer in vergelijking met andere grote landen.

Klopkoek Stuitend arrogant weer dit door de immer bruskerende betweter aller betweters.

Hardop gelachen, waarvoor dank. Die gaat in mijn profiel.

Klopkoek Die linkjes geven duidelijk aan dat ze top drie zijn in de (netto) export. Moet ik de specifieke alinea's werkelijk aanwijzen?

Ik heb al gereageerd op de netto export en waarom dat geen goede maatstaf is. En dat was maar één linkje, want de andere noemde iets totaal anders en je verwijst nog naar een rapport waar ik om gevraagd heb, maar wat je niet geeft. Dus ehh... Tsja. Zoals ik zei: geen inhoudelijke reactie en dan weer de doelpalen verschuiven en nóg meer irrelevante linkjes en threads dumpen.

Klopkoek Nederland is op dit moment met muziek succesvoller dan welke periode dan ook, met wellicht de jaren zeventig als enige concurrent. Nederlandse dj's werken wereldwijd, scoren grote hits en werken samen met grote internationale artiesten. ADE is het grootste wereldwijde evenement voor professionals uit de elektronische muziekindustrie.

Ik heb even opgezocht wat de Buma zelf hierover zegt.

Zij zeggen: vijf keer zo groot in Zweden (dat had ik zelf niet zo gedacht, in deze verhoudingen).

https://www.ad.nl/show/nederlandse-muziek-is-een-miljard-waard~ad2f3e1a/
                https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2019/01/nederlandse-djs-goed-voor-de-muziekexport/

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stichting_Buma_Cultuur

Jullie zullen het vast wel weer zo draaien dat in de artikelen iets anders staat.

Vandaar dus de documentaires door Netflix, BBC, Franse tv... cultureel gidsland, idem voor de VK.

Klopkoek Een toename van 31 miljoen naar 200 miljoen in 13 jaar tijd, maar voor jou is het glas halfleeg. Juist ja.

Klopkoek
                  Als je daar even 5 jaar mee wacht ben ik hier weg en boeit het me niet zoveel meer.

Klopkoek Qua omzet, waar jij nota bene zelf over begonnen bent, doet Nederland het dus beduidend beter dan Zweden zoals je in verschillende linkjes hebt kunnen zien.

Wellicht eens ophouden met linkjes te zoeken die bij je eigen mening passen en gewoon naar objectieve data kijken.

Van je gebazel over dat Nederland een 4e rangsland zou zijn is inmiddels weinig meer over, je aversie tegen dit land is hier inmiddels wel duidelijk, het enige wat je nog rest is om het toch een keer te proberen in een ander land wellicht heb je daar meer succes want je geklaag over Nederland komt inmiddels over als een gebrek aan levenservaring.