remlof Dit artikel komt wel redelijk overeen met wat ik hoor van vrienden en familie in Engeland, zie in de Britse pers en van pundits. De rol van de Britse pers en academia daarin heeft de brexit process niet geholpen en helpt het bij elkaar houden van de unie niet echt.

Wat opvalt is Wales en Schotland, ze kosten de Britse schatkist elk jaar miljarden om hun balans goed te krijgen en zijn afhankelijk van Westminster om dat gat te dichten. Schotland is effectief in handen van de Scotish National Party, sociale democraten die intersectionaliteit hebben omarmt en elke keer een stukje verder naar links lijken te glijden. We gaan hier nog wat rare dingen van zien aankomende tijd.

Gezien de geschiedenis van Wales verbaast mij die 63.5% niet. :-)

Wat meer opvalt is dat blijkbaar de helft van de Engelsen ook vanuit het VK af wil...

a month later

Voor wie de Brexit - net als ik - een beetje uit het oog was verloren de afgelopen maanden heeft TLDR News wel een goede samenvatting van de huidige stand van zaken.

Als je meer wil lezen, er zit een hele ruime bronnenlijst in de beschrijving van die video.

TL;DR:
De deadline om de transitie-periode te verlengen is verlopen, het VK gaat dus sowieso per 31 december geheel uit de interne markt en douane-unie. Voor die tijd moet er nog een akkoord gesloten én geïmplementeerd worden. Grootste struikelblokken zijn de rol van het Hof van Justitie in het VK en de regeling van visserijrechten. Praktisch gezien is de kans dat ze daar nog uitkomen vrijwel nihil. Een no-deal brexit lijkt onafwendbaar.

tsjok

We zullen zien. Als er iets vloeibaar kan zijn, zijn het wel politieke deadlines.

Duke In dit geval niet.

In de Withdrawal Agreement was een mogelijkheid tot verlenging opgenomen, die moest worden gebruikt vóór 30 juni. Die heeft het VK formeel afgewezen (bron). Er zijn nog wel een paar uitwegen (dit artikel heeft een goede opsomming) maar die zijn juridisch zeer dubieus of gewoon onrealistisch (bijvoorbeeld dat de EU eenzijdig besluit om de interne markt of douaneunie niet te handhaven).

Nee, 31 december is het gedaan met de transition period. De vraag is alleen of er voor die tijd nog een akkoord komt of niet.

• Duke replied to this.

tsjok

Er waren al meer keiharde deadlines rond de Brexit. Die bleken in de praktijk een stuk zachter. Het zijn politieke afspraken.

Drietebuul
        😂
        Tranen van het lachen hier. Bij dat stukje dat 3.06 begon sprietste ik bijna de koffie over m'n toetsenbord.

Eur
        Zeker. De directheid van zo'n telefoongesprek is dan ook wel mooi.

Ik gaf altijd de voorkeur aan schriftelijke discussies (via internet). Die bieden een zekere anonimiteit en maken dat mensen hun bijdragen zelf kunnen (dubbel)checken en redigeren. Ik meende dat dat altijd zou leiden tot de 'best mogelijke' uitkomst van een debat, omdat er minder 'vervuiling' optreedt. De anonimiteit maakt dat persoonlijke achtergronden er niet toe doen, maar een bericht zuiver op de inhoud wordt beoordeeld. En omdat mensen hun bijdragen kunnen redigeren maakt dat dat zij alle (voor hun) relevante feiten paraat hebben en de ander ook naar hun bronnen kunnen verwijzen.

Maar daarbij had ik de misvatting dat hun overtuigingen voor (veel) mensen meer emotioneel dan rationeel zijn. De confrontatie die je bij zo'n directe discussie hebt maakt het veel makkelijker om dat bloot te leggen. In een schriftelijke ronde zou iemand allerlei argumenten kunnen zoeken in een poging zijn emotionele overtuiging te staven. In een directe confrontatie ga je direct door naar de kern van de emotie die iemand tot die overtuiging heeft gebracht. Dat wordt hier perfect geïllustreerd door de uitspraak van die interviewer: "You've spent five minutes pretending that you've got proper political arguments or economic understanding".

Natuurlijk laat zo'n setting ook veel ruimte voor misbruik van retorische- en semantische trucjes, maar wanneer mensen elkaar met respect behandelen en oprecht zijn in hun belangstelling voor de denkwijze van een ander, is het de beste manier om een discussie te voeren.

• Eur likes this.
        4 days later

Drietebuul
        Ik heb de laaste dagen wel wat meer spul van die man gehoord. Genieten hoor! 😂

Drietebuul Hoewel het wel vermakelijk is om de 'Ik wil uit de EU omdat er hier te veel negers wonen!'-types zichzelf belachelijk horen te maken, weet ik niet of dat nou helemaal een representatief beeld geeft.

• Myst replied to this.

mono Denk je dat er mensen zijn die echt een goed inhoudelijk argument hadden om voor Brexit te stemmen?

• Reya replied to this.

Myst

Er is iemand die ervoor gestemd heeft om zelf premier te kunnen worden, in ieder geval.

14 days later

'Britse regering wil eerdere brexit-afspraken met EU tenietdoen'
            https://nos.nl/l/2347113

Het VK legt even een Trumpiaanse bom onder de onderhandelingen met de EU.

Puur om binnenlands gezichtsverlies te voorkomen volgens mij. Jammer dat het zo moet. Er is niemand bij gebaat, al gaan de Britten er zelf waarschijnlijk meer last van hebben dan de EU-landen.

janneke141

Bovenop de Coronadepressie gaat dit heel veel mensen aan beide kanten van de Noordzee pijn doen.
              Trieste bedoening.

Duke Het heeft een hoog 'wie heeft de langste'-gehalte, over de ruggen van hardwerkende onder- en werknemers.

Maar dan nog. In NL gaat het heel vervelend zijn voor bedrijven die hun belangrijkste zaken doen met het VK, en voor de visserijsector. De economie over de hele breedte heeft veel meer zakenpartners dan het VK alleen. Andersom zijn de Engelsen voor hun internationale handel wel erg afhankelijk van de EU...

• Duke replied to this.

janneke141

Uiteraard, naar verhouding gaat de schade in het VK groter zijn. Maar de pijn in Nederland zou ik ook niet onderschatten.

Verder niet zo relevant ook, hopelijk vinden ze nog wat verstand terug daar en gaan ze voor een milde variant.