remlof Johnson lijkt me wel iemand uit de categorie 'democratie is dat de meerderheid kan beslissen over de minderheid'.

janneke141

Alleen is de term dit afwikkelen wel wat misleidend. Want veel verder dan vier jaar na het referendum een eerste stap zetten komen we hier nog niet mee.

remlof

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. De Schotten zullen wat pruttelen maar blijven netjes onder de knoet van Johnson.

remlof Natuurlijk niet. Er komt wel wat gedoe van, maar binnen het Huis zijn de Schotten nog steeds een minderheid en in Glasgow en Edinburgh hebben ze ook echt wel in de gaten dat een onafhankelijk Schotland niet zo'n levensvatbare natie oplevert, zeker niet als je je met ruzie van je enige grensland afscheidt. Wat geblaf, een paar concessies richting het noorden en dat was dat.

• Ossu replied to this.

We zullen zien, ik denk niet dat Bojo ze een nieuw referendum kan ontzeggen.

En daar komt de Ierse kwestie natuurlijk nog bij, die is nog veel complexer.

Over zo'n independence kun je altijd maar weinig zeggen. Dat ligt een beetje aan de lokale bevolking en hun tolerantie. Dat een referendum of onafhankelijkheid niet door zal gaan omdat het niet mag van de overkoepelende regering, heeft in de gehele geschiedenis van streken die onafhankelijk willen worden vrij weinig uitgehaald.
      Dat is min of meer het concept van onafhankelijkheid, dat de regering het niet wil 😅

In de Groene staat een heel artikel over Schotland en hun relatie met Westminster. Het beeld wat daar uit ontstaat kan je toch alleen maar zeggen dat het lastig gaat worden voor de Schotten. Bizar dat van de 5,5 miljoen Schotten er een miljoen onder de armoedegrens leven.

Maar misschien is het ook wel onoverkomelijk, net als bij de Ieren.

Linus In Ierland is het wat minder en langzaam dalende.

Ongelooflijk hoe labour dit heeft weten te verpesten. Het was voorspelbaar dat het volk het gedraaikont en de onduidelijkheid zat was na tig verkiezingen. Corbyns onkunde heeft Johnson de boel overhandigd. Dit is 2016 all over again. Laten we hopen dat de democraten in Amerika hier een les van leren, maar ik heb er een hard hoofd in.

Helsinki Ik denk dat de voorzitter van Labour de spijker op de kop slaat wat betreft het abominabele verkiezingsresultaat:

En ik raad ze aan Corbyn zo snel mogelijk te lozen.

Oh toevallig staan de resultaten voor Noord-Ierland in dat screenshot hierboven:

Democratic Unionist Party -2
            Sinn Fein 0
            Social Democratic and Labour Party +2
            Alliance Party of Northern Ireland +1
            Ulster Unionist Party 0

Verlies voor de Unionisten dus.

remlof zelfs over dat tweede referendum een wat het dan zou betekenen was Corbyn onduidelijk. Ik snap ook niet waarom Labour hem niet eerder heeft gedumpt, Corbyns populariteit is al een jaar of 2 in vrije val volgens mij.

I think striking a trade deal by the end of 2020 is enormously ambitious, but we won’t achieve if we don’t try and we’re determined to try. I think the fact prime minister Johnson has a clear majority makes a big difference. I think the prime minister’s hand is strengthened. It’s always easier for us to negotiate with a partner who has a strong personal mandate in the parliament.

Varadkar over het vervolg van de onderhandelingen tussen de EU en het VK.

Even afgezien van brexit is dit een gigantische klap voor de NHS, armoedebestrijding en tolerantie binnen de UK. Dat zijn flinke spaanders die vallen bij het hakken rondom een vraag die nooit aan het publiek voorgelegd had moeten worden.

Ik wil toch even mijn blijdschap over Johnsons klinkende overwinning kenbaar maken. Ik vind het positief dat Brexit nu eindelijk weer de wind in de zeilen heeft. De voortdurende onzekerheid heeft voor veel economische schade gezorgd doordat investeerders onzeker waren over het institutionele kader waarbinnen zij moesten opereren. Niet dat daar nu direct een antwoord op is gekomen, maar de kans is fors toegenomen dat dat antwoord binnen afzienbare tijd helderder wordt.

• Duke replied to this.