Voor de HIGNFY kijkers. Ian én Duncan Smith verliezen samen. We zijn zelfs misschien af van Jacob Rees-Mogg.
Brexit #5 - T plus een beetje
- Edited
Ook in Schotland een aardverschuiving:
NOS:
De SNP gaat volgens de exitpoll van 48 van de 56 Schotse zetels in het Britse Lagerhuis naar 10 zetels. Daarmee zou de nationalistische partij voor het eerst in jaren haar dominante positie in Schotland kwijt zijn. Curtis wijst erop dat de SNP in veel districten min of meer gelijk opgaat met Labour en dat de kans bestaat dat het resultaat van de partij in de exitpoll onderschat wordt.
In hetzelfde artikel staat dat we sowieso nog even moeten afwachten van naast de SNP kan ook Renew nog heel wat zetels verliezen/winnen omdat het zo dicht bij elkaar staat.
Het blijft een stom systeem. Labour heeft een dikke meerderheid van de zetels zonder een meerderheid aan stemmen, Renew heel veel stemmen en amper zetels en de Groenen hebben grofweg evenveel stemmen als de LibDems, maar geen zetels.
- Edited
Labour wint vooral dankzij Farage die op veel plekken de conservatieve stem verdeelt, de ineenstorting van de SNP. Eigenlijk als je naar het stempercentage in Engeland kijkt helemaal geen geweldige stap vooruit.
Geen enkele conservatief meer in Wales. Dat is wel lastig voor het shadow cabinet.
- Edited
En daar gaat Liz Truss.
600 stemmen verschil.
En 'Paisleyshire' is verloren. Voor het eerst in 54 jaar niet iemand met de naam Ian Paisley als parlementariër.
Uiteindelijk maar 4 zetels voor de vieze populisten van Reform UK gelukkig.
Linus Ik ben benieuwd hoe onze nationale districten-fan Omtzigt naar een dergelijke uitslag kijkt.
janneke141 Ik geloof niet dat Omtzigt een winner takes all districtensyteem wil.
Het geeft wel duidelijkheid. De Britten hebben binnen dagen een nieuw, functionerend kabinet.
Maar opgeteld hebben nog nooit zo weinig mensen op Labour of Conservatives gestemd. De Tory's zullen iets moeten met Nigel Farage. Het wordt interessant of deze grootste nederlaag ooit voor de Conservatieven leidt tot een terugkeer meer naar het centrum van de politiek of juist een verschuiving naar rechts om de Reform-stemmers terug te halen.
Dwersdriever Het wordt interessant of deze grootste nederlaag ooit voor de Conservatieven leidt tot een terugkeer meer naar het centrum van de politiek of juist een verschuiving naar rechts om de Reform-stemmers terug te halen.
Het laatste en dan denk ik dat de Tories nogmaals uit de EU willen stappen.
Klopt, die kijkt meer naar landen als Duitsland, Denemarken, België, Zweden of Oostenrijk met evenredige vertegenwoordiging binnen districten. En tussen die landen en het VK zitten ook nog landen als Italië en Spanje die een soort mengvorm kennen tussen enkelvoudige en meervoudige districten.
Ons stelsel is echt de uitzondering .
PolitiekGeaard Labour bracht Brexit zo min mogelijk onder de aandacht, want ook een groot deel van hun aanhang is ook geen EU-fan. De al verbijsterende verkiezingsoverwinning van Boris Johnson in 2019 was voor een deel te danken aan het feit dat veel Britten er geen vertrouwen in hadden dat Labour Brexit zou voltrekken.
Dwersdriever Er is inmiddels een ruime meerderheid die vindt dat de Brexit een grote fout was (logisch ook, want de schade is enorm). De situatie is nu wat dat betreft wel echt heel anders dan in 2019.
- Edited
Linus Het mooie van (of het probleem met volgens sommigen) het districtenstelsel is dat soms een kleine verschuiving in stemmen voor een aardverschuiving kan zorgen. Labour kreeg ongeveer dezelfde hoeveelheid stemmen als bij de vorige verkiezing, maar groeit explosief en kan op een zeer stabiele manier snel gaan regeren. Sterker nog, de wisseling van de wacht is al gebeurd.
Het referendum was interessant genoeg een geval waarbij iedere stem een gelijke waarde had. Als je naar de uitslag van het refendum kijkt, zag je dat in het Labour-gebied nogal vaak voor Brexit werd gestemd. Dus ik denk dat jouw analyse klopt.
(Als D66'er van vroeger ben ik voor de invoering van meer directe democratie en een districtenstelsel)
Dwersdriever Het mooie van (of het probleem met volgens sommigen) het districtenstelsel is dat soms een kleine verschuiving in stemmen voor een aardverschuiving kan zorgen. Labour kreeg ongeveer dezelfde hoeveelheid stemmen als bij de vorige verkiezing, maar groeit explosief en kan op een zeer stabiele manier snel gaan regeren.
Dit is uiteraard gewoon een democratisch manco. Een subtiele verandering in aantal stemmen zou niet voor een radicaal andere landelijke koers moeten zorgen als je van mening bent dat het democratisch proces inhoudt dat elke stem ongeveer even waardevol is.
Dwersdriever (Als D66'er van vroeger ben ik voor de invoering van meer directe democratie en een districtenstelsel)
Maar toch geen first-past-the-post-systeem, mag ik hopen. Zeker voor mensen met een politieke mening die vrij ver van het midden ligt (dat geldt voor zowel jou als mij) kun je dan je vertegenwoordiging vaarwel zeggen.
tsjok Dit is uiteraard gewoon een democratisch manco. Een subtiele verandering in aantal stemmen zou niet voor een radicaal andere landelijke koers moeten zorgen als je van mening bent dat het democratisch proces inhoudt dat elke stem ongeveer even waardevol is.
Ja, klopt. De gedachte is dat de verschillende vleugels binnen dominante partijen voor dat evenwicht zorgen. En dat is ook wel zo in het geval van het Verenigd Koninkrijk. In theorie zorgt het voor stabiel en redelijk beleid (tegenargument: Trump), omdat alleen partijen die een heel brede doelgroep in het midden aanspreken de verkiezingen kunnen winnen. Nadeel van ons systeem is weer dat je eindeloos aan het onderhandelen bent voor een coalitie en een programma waar niemand tevreden mee is en dat kabinetten snel kunnen vallen. Zo heeft ieder systeem zijn manco.
Reform wil graag over naar ons systeem zodat ze veel meer invloed kunnen verwerven.
tsjok Maar toch geen first-past-the-post-systeem, mag ik hopen. Zeker voor mensen met een politieke mening die vrij ver van het midden ligt (dat geldt voor zowel jou als mij) kun je dan je vertegenwoordiging vaarwel zeggen.
Op zich een correcte constatering. Wellicht vindt ik stabiliteit van bestuur en beleid te belangrijk voor mijn eigen goed. Maar zoals eerder beschreven zijn er ook tussenvormen die wat meer het beste van beide werelden vertegenwoordigen. Maar die vind ik vaak juist weer onduidelijk.
Dwersdriever In theorie zorgt het voor stabiel en redelijk beleid (tegenargument: Trump)
Niet specifiek Trump, het tegenargument (zowel in VS als VK) is dat een fptp-systeem partijen steeds verder uit elkaar drijft, omdat niet op de andere partij lijken belangrijker is dan een eigen inhoudelijk programma hebben. Het voedt polarisatie in extreme mate. Uiteindelijk hoef je helemaal het midden niet aan te spreken, alleen maar de 50,1% van de meest linkse/rechtse stemmers, en in het VK nog veel minder omdat er een paar kansloze partijen stemmen wegsnoepen.
Labour gaat nu met een absolute meerderheid regeren op basis van amper eenderde van de stemmen. Dat kun je stabiel noemen, ik noem het vooral onrechtvaardig; dat Labour toevallig dichter bij mijn voorkeur ligt dan de vorige machtspartij maakt dan niet echt uit.
- Edited
Dwersdriever Reform wil graag over naar ons systeem zodat ze veel meer invloed kunnen verwerven.
Lijkt me ook echt terecht. Reform en de Greens hebben samen 21% van de stemmen verkregen gister, maar krijgen net iets meer dan 2% van de zetels (oftewel: ze worden genegeerd).