Dit is het onderwerp waar ik volledig ben vastgelopen bij mijn scriptie. Jammer genoeg werd de conclusie waarin ik geen keuze maakte, niet gewaardeerd. :')
Maar goed, ik heb dus geen antwoord op al die vragen in de OP. Maar om toch een poging te doen:
Ik neig naar het standpunt dat je persoon zodanig anders is, dat wensen uit het verleden niet meer geldig zijn wanneer iemand (hoe wilsonbekwaam ook) nu wat anders wil. (Tenzij de persoon een gevaar vormt voor zichzelf of anderen natuurlijk.) Als je zeker wilt zijn dat er een euthanasie plaats vindt bij dementie, moet je dus de aanvraag doen als je nog wel wilsbekwaam bent IMO.
Maar dan hou je dus de vraag of euthanasie bij iemand die in het hier en nu geen goede afweging kan maken over een doodswens. Want hoeveel is een "Ik wil dood" waard van iemand die geen enig besef meer lijkt te hebben van leven of dood. En daar heb ik simpelweg geen antwoord op. Ook omdat je als samenleving (en dan specifiek de arts in kwestie) helpt bij die dood. Kan je het verantwoorden als je niet zeker bent of er echt sprake is van een doodswens in het hier en nu?
Ik ben het eens met Janneke dat de familie ook betrokken is. Misschien niet in de puur technische discussie, maar wel in de praktijk. Je kan moeilijk iemands wilsonbekwame moeder euthanaseren wanneer de kinderen dat absoluut niet willen. Daarbij zijn familieleden ook vaak de manier voor een arts om de patiënt (zoals hij of zij vroeger was) te leren kennen (en dus ook over de wensen wat betreft euthanasie).