- Edited
Gitaristentopic
Ik speel zelf gitaar sinds mijn dertiende (?) ongeveer. Ik wilde altijd drummen, maar om onbegrijpelijke redenen vonden mijn ouders dat geen goed idee in een rijtjeshuis, de spelbrekers. Toen ik als alternatief een gitaar voorstelde hebben ze dat met beide handen aangegrepen om het drumstel uit mijn hoofd te krijgen. Best succesvol.
Gear:
Fender Telecaster 60's Reissue (wit/mint)
Fender EOB Stratocaster (wit)
Epiphone Les Paul Standard (cherry sunburst)
Dimavery basgitaar (zwart sunburst)
Antieke Marpa banjo/mandoline-combi
Versterkers:
Ibanez TBX65R
En jullie?
Toen ik 15 jaar was heb ik ooit een poging ondernomen om basgitaar te gaan spelen. Een aantal vrienden van mij was een band begonnen, en ze zochten nog een basgitarist. Dus dan laat Bolkesteijn zich maar weer voor het karretje spannen, niet geschoten is altijd mis. Maar ik ben uiteindelijk niet verder gekomen dan wat probeerlessen en een leengitaar. Een instrument bespelen is niets voor mij, hoe graag ik ook naar muziek mag luisteren.
Laat ik hier maar even verder posten dan.
Op mijn 12e begonnen, een paar jaar gitaarles gehad, verschillende bandjes, en nu weer een tijdje niets. Hoop binnenkort weer ergens iets te vinden om een beetje muziek mee te maken.
Ik heb een Ibanez RG, Yamaha Pacifica, Yamaha RBX, en ik gooi het zooitje door een Fender HotRod Deville 212. Die versterker is veel te lomp voor huis- tuin- en keukengebruik, dus naast het podium speel ik vooral door een externe geluidskaart en koptelefoon. Ik heb bij mijn ouders op zolder ook nog een Line 6 versterkertje staan, wat leuk was om een beetje geluiden mee te proberen op de slaapkamer. Niet aan te bevelen voor band- of studiogebruik. Verder heb ik nog wat effectenpedaaltjes rondslingeren, waarvan ik eigenlijk alleen de Boss RV-3 en de MXR Phase 90 live gebruikte.
Maar wat ik in de slowchat zei: Ibanez heeft qua modellen een zeer divers aanbod. Het omvat onder meer de Artcore-modellen en de Pat Metheny-signature in de wat zachtere geluiden en gaat dan door tot de 8-snarige monsters als deze die puur is gemaakt om te "chuggen".
De RG is inderdaad vooral gericht op rock- en metalmuzikanten, maar de clean is met de middelste pickup erbij erg richting een strat. Met slechts de single coil in het midden heb je zelfs wat "twang". Enkel hals- of brugpickup geeft alweer een hele "harde" clean. Het is ooit op de markt gezet als "superstrat", met de kwaliteiten van de Strat én de Les Paul in één gitaar. Ergens zit daar wel een kern van waarheid in omdat het als compromis tussen die twee standaarden geldt.
Vanaf m’n 16de tot 20ste ongeveer les gehad in basgitaar. Momenteel in het bezit van twee goedkope basjes (Squier Jazz Bass & OLP StingRay), met een EBS combo erbij. Laatste tijd niet zoveel meer mee gedaan, al pak ik soms wat nieuwe dingen op, zoals het volledig proberen te slappen van Master of Puppets of andere ongein.
Voor een paar jaar in de schoolband gespeeld toen ik nog op de havo zat, met een combinatie van docenten en leerlingen. Daarna nog een oefenbandje vanuit de muziekschool, maar dat was het weer.
- Edited
16e begonnen... inmiddels verzamelaar,
Een nest Gibson acoustics plus een antieke mandoline (1915)), een Fender Telecaster, een Gibson Les Paul en een SG, twee Gretsches, wat Squiers (een Strat en een Jazzmaster), wat Epi’s (Explorer en Les Paul), en een PRS Bariton. Verder nog wat losse mandolines, akoestische gitaren en wat banjo’s... Versterkers met name een Vox AC15 en Fender Blues JR Tweed en een Fender Excelsior...
Ik moet in therapie als ik het zo lees...
SureD1
Mooi, zo'n verzameling! Zodra ik iets meer geld te besteden heb wil ik ook een mooi verzamelingetje aanleggen.
Voor een mooie clean zou ik graag een Telecaster hebben, door een Roland Jazzchorus of een Fender TwinReverb. Voor het high-gain werk een ENGL of Revv. Leuke Orange erbij. Paar nieuwe Ibanez gitaren en een Jackson erbij. En dan moeten we nog beginnen aan het effectenpedaal...
Drietebuul Ik vind voor clean mijn Jazzmaster eigenlijk nog het mooiste... die is wat vetter dan een tele of een strat, die nogal de neiging hebben om wat ice-pickey en wat dun te zijn. Ik neig sowieso naar P90’s qua favoriete elementen (het is zo’n Dinosaur JR Jazzmaster, zitten P90’s op)...Een deluxe is mooi speelgoed maar kan alleen tyfushard, daar moet je wel de ruimte voor hebben...
Hé trouwens, als we hier toch zijn. Wat gebruiken jullie om een gitaar schoon te maken? Ik heb een speciale houtolie voor de frets, zelfgebrouwen door een gitaarbouwer die mijn gitaren afstelt. Maar voor de rest van de gitaar (achterkant van de hals, body, hardware) heb ik eigenlijk niks behalve een vochtige doek. Mijn tele heeft wel echt een wasbeurt nodig.
Ik had even een gitaarritueeltje zojuist. Snaren van mijn tele gehaald, fretbord schoongemaakt en daarna in de olie gezet. Ondertussen hardware en body schoongemaakt met een vochtige doek en alles gepoetst. Daarna nieuwe snaartjes er op, ik was helemaal zen.
Knapt de hoge e tijdens het oprekken. Wel god-ver-domme.
SureD1
Ik ook af en toe een stofdoekje. Héél zelden fretboardje in de olie, maar dat heb ik denk ik drie keer gedaan in 15 jaar of zo. Ik vind het wel mooi dat zo'n gitaar een beetje getekend is door de avonturen die je er mee hebt meegemaakt.
Ik lees steeds Gristentopic ️
Tem
Vertel eens Tem, sinds wanneer ben jij in den Heere?
Nou, binnenkort een Fender Player's Tele kopen. Iemand toevallig zo'n ding, of ervaring met die serie?
Linkshandig zijn de keuzemogelijkheden niet heel uitgebreid, en dit leek het dichtst bij mijn (binnen het budget passende) ideaalkeuze te komen. Moest daarvoor wel op de rechtshandige exemplaren afgaan die ik even kon "proberen". Heb dan nog een klein budget voor eventuele upgrades, al begreep ik dat het standaardmodel al best behoorlijk is voorzien.