Vanavond de tweede halve finale. De kwaliteit zal een stuk hoger zijn dan afgelopen dinsdag, want alle topfavorieten (m.u.v. Frankrijk en Italië die al geplaatst zijn) komen hier in actie.
Het optreden van Nederland is volgens de bookmakers slechts een formaliteit. Met een winkans in de finale van boven de 33% (dat is erg hoog) zou de finaleplaats Nederland niet moeten mogen ontgaan. Persoonlijk vind ik het feit dat Duncan achter een piano zit minder krachtig overkomen. Maar men is obsessief met de staging bezig geweest, ik kan me niet voorstellen dat ze het daar verknallen.
Grootste concurrent op voorhand lijkt Zweden. Het gospelnummer van de Zweden wordt uitgevoerd door een sympathieke zanger, maar persoonlijk vind ik het nummer wat belegen en maakt het weinig blijvende indruk.
Zwitserland was tot een paar weken geleden nog een grote concurrent, maar het niemendalletje van Luca Hänni zal niet veel potten kunnen breken. Veel hyperactief gedans en een ondiep nummer met sleazy tekst. Gaat de finale wel halen, maar voor de winst zal deze zanger niet echt strijden.
Ik verwacht veel van Malta. De jonge zangeres die zij sturen komt met een modern popnummer met een verslavende hook die het nummer met gemak de finale in zal krijgen. Ik denk dat top 10 zeker mogelijk moet zijn met dit nummer, misschien wel meer, mits goed vertolkt.
Azerbaijan pakt uit met grootste staging en zal de finale wel bereiken. Net als Australië is het nummer zelf wel te zwak om echt voor de winst te kunnen gaan, denk ik.
Noorwegen deed het op voorhand bij de bookmakers goed met een uptempo popliedje uitgevoerd door een trio, maar het is wel gedateerde muziek. Haalt de finale denk ik wel, maar met hakken over de sloot.
Dan landen waarvan ik denk dat ze achter blijven in de halve finale: Denemarken, met een mierzoet liedje dat ik in alle pre-parties niet één keer mooi uitgevoerd heb zien worden. Ierland, met een popnummer wat ik nu al weer vergeten ben, uitgevoerd door een zangeres met de gunfactor van Eucalypta. Moldavië, met de saaiste ballad in jaren. Slaapverwekkend.
Verrassing van de avond denk ik dat Albanië gaat worden. Prachtige ballad, uitgevoerd in eigen taal door een heel goede zangeres. En ik hoop dat Roemenië het gaat halen. Het nummer is heel mooi, maar de zangeres maakt nogal spastische bewegingen en de staging zal niet ieders smaak zijn.