• Nieuws
  • De toekomst van de 40-urige werkweek

Ik vind het typisch dat ze minder werken aan thuiswerken lijken te koppelen.... want dat je op een andere locatie werkt betekent niet dat je minder werkt.

• Duke replied to this.

Duke Ik doe thuis vaak meer dan op kantoor. Daar is meer afleiding.

• Duke replied to this.

Duke Toetsen nakijken kan ik thuis in ieder geval efficiënter dan in de werkruimte op school.

Maar je moet dus ook helemaal niet willen meten hoeveel tijd iemand thuis aan zijn werk besteedt. Als de klus maar af is.

Duke
        Als N een thuiswerkdag heeft dan zitten wij niet bij La Place te lunchen ofzo.
        Hij zal dan wel Soneal naar school brengen bijvoorbeeld, maar dan is hij net zo goed al vanaf 07.00 uur bezig.

Duke Ik kan mij thuis een stuk slechter concentreren dan op mijn werk. Thuis ga ik gewoon zitten gamen of een boek lezen. Dutje tussen de middag. Uiteindelijk ben ik dan de hele dag tussendoor met werk bezig omdat ik niet af kan maken wat ik wilde, want geen discipline, wat ik op kantoor in 5 uurtjes kan fiksen. Zit daarom liever op kantoor, veel efficiënter.

Duke

Ja, als ik thuis werk doe ik ook wat

Als ik thuis zit te niksen krijg ik vanzelf trammelant met mn leidinggevende omdat er werk niet is opgeleverd wat hij had verwacht

Moeilijker dan dat is het niet

Leidinggevenden kunnen al jaren niet meer beoordelen of ik werk of niet, maar ze zijn er heilig van overtuigd dat ik van grote toegevoegde waarde ben. Ik ook wel, maar het is meestal wel met 2 vingers in de neus.
          Op kantoor wordt er heel veel aan mijn kop gezeurd, ik kom soms dagen niet aan werken toe. Maar thuiswerken vind ik maar matig, m'n (mini)laptopje is er niet erg handig voor. Dus als ik rustig wil werken, ga ik naar het hoofdkantoor, zoek daar een plek tussen collega's die niks met mij te maken hebben, en dan kan ik een dag lekker doorwerken.
          Tweesnijdend zwaard, want dankzij deze strategie hou ik wat contact met de goegemeente op het hoofdkantoor. In de dependance waar ik naartoe verbannen ben, komt nooit iemand vrijwillig of toevallig.

janneke141 Bij mijn huidige baan heb ik dus een x aantal verplichte uren maar ook doelen die behaald moeten worden. Vind dat heel raar want je wordt enerzijds niet aangemoedigd om hard te werken (levert toch niets op voor je persoonlijk) en anderzijds ook niet om veel uren te maken.

Zal ongetwijfeld bij meer banen zo werken maar ik vind het suf. Kies voor een aantal uren waarin zo veel mogelijk gedaan moet worden óf voor een hoeveelheid werk die gedaan moet worden ongeacht hoe veel tijd dat kost.

tsjok Het zal per soort werk verschillen natuurlijk. Dat van mij is een soort hybride: een aantal uur heeft een aanwezigheidsplicht (de lesuren), en al het andere werk kun je in principe op je eigen moment, eigen plek en eigen tempo (tot op zekere hoogte) doen.

Myst Ligt er wel aan; op kantoor zit ik ook gerust een halfuur koffie te drinken, een uur te lunchen en vrijdag rond 17:00 uur staan er collega's aan m'n bureau of ik mee ga naar de borrel. Dat heb je dan weer niet thuis. Met name concentratieklussen (betere rekenwerk, stukken schrijven, intensief leeswerk) is niet heel erg aantrekkelijk om in een kantoortuin uit te voeren, want dan heb je veel te vaak mensen aan je bureau met een vraag hier en een verzoekje daar.

• Myst replied to this.

GSbrder Collega's zijn wel een afleider, ja. Maar niks wat een koptelefoon niet op kan lossen. Ligt ook een beetje aan de mores op het werk, of mensen je storen als je oordoppen in hebt. Op het werk heb ik gewoon niks anders te doen dan werken, thuis laat ik me afleiden door leukere dingen waardoor ik volkomen inefficiënt ben.

Ik heb gelukkig een leidinggevende klus weten te scoren dus heb niet zoveel uitvoerend werk meer behalve voorstellen schrijven of wat beleid op papier zetten. Niet dat ik weinig uitvoer, maar het is gewoon een andere dynamiek om in te werken waardoor urenlange concentratie eigenlijk niet meer vereist is. Ik ben daarom elke dag op kantoor aanwezig.

• Duke replied to this.

Maar al die lui die niks uitvoeren thuis. Hebben jullie geen planningen waarvan wordt verwacht dat je ze af hebt? Is er geen projectmanager, leidinggevende of collega die zit te wachten op wat er uit jullie handen komt? Hoeven er geen uren verantwoord te worden?

Als ik niks zou uitvoeren weten ze het binnen een dag.

Myst Ligt ook een beetje aan de mores op het werk, of mensen je storen als je oordoppen in hebt

Die lui zijn ook wel asociaal. Zeker met die gevallen die alles afsluiten. Sta je eerst uitgebreid te zwaaien voor ze reageren en ze zijn matig publiek voor je slechte grappen...

Hexagon

in veel gevallen is productie niet zo direct te meten natuurlijk.

Hexagon

Als ik m'n uren niet schrijf krijg ik direct commentaar. Maar als ik projecturen of onderhoudsuren schrijf voor uren internetten, vergaderen, borrelen of uit het raam staren, doe ik het prima. Men klaagt niet over mijn productie, maar mensen waarvan iedereen weet dat ze niets uitvreten schrijven ook gewoon hun uren

Ik zit wel momenteel in een flexibele werkomgeving, maar ik zie alsnog mensen overuren maken dan dat ze parttime aan het werk zijn eerlijk gezegd. Veel van mijn collega's gaan makkelijk over die 40-urige werkweek heen.

Het is toch ook heel moeilijk om objectief vast te stellen hoeveel werk in 40 uur gedaan zou moeten kunnen worden?