Chewie Maar dat gaat toch niet helpen bij JA21, daar kun je volgens mij gewoon lid van worden.
Het is me hier in stad weleens gevraagd of ik lid wou worden (dat krijg je denk ik met een gezond VVD hoofd)
Ik log hierna uit voor vanavond, maar ik denk dus dat verplichte interne democratie (zoals Duitsland en Denemarken; en een serieuze maar 'vrije' partijwet heeft natuurlijk meer om het lijf) wel helpt tegen programmaloos politiek bedrijven en campagne voeren met dingen waar je eigen club en de politieke afwegingen van leden niet achter staan (GroenLinks vóór kernwapens onder straaljagers; JA21 vóór hoger minimumloon). Je gaat dan ook zien dat extremisten vanwege deze interne democratie al snel zelf rollebollend over straat gaan en intern imploderen.
JA21 heeft leden maar net als bij FvD is het de vraag hoeveel invloed, inbreng en stemrecht deze leden hebben. Het verkiezingsprogramma en platform werd natuurlijk sowieso pas vlak na de splitsing met FvD vastgelegd en dus was er van enige ledendemocratie geen sprake.