Chewie Dat mag dan wel zo zijn maar wederom is het vreemd om dit alleen op Nederland te projecteren, die tendens zie je helaas in meer landen.
Even voor de goede orde; dit is dus helemaal niet wat ik denk.
Nederland is geen eiland en dat werkt twee kanten op. Wat in het buitenland plaats vindt, gebeurt ook hier, ondanks het standaard badinerende toontje van de NOS wanneer ze weer eens in Berlijn of Londen staan. Wat in Nederland aan de hand is, zie je ook in het buitenland (van kwijnende vakbonden tot rechtsextremisme).
Ik zou in dit geval ook niet willen zeggen dat er een sentiment van zelfgenoegzaamheid en relativering heerst. Dat was in de begindagen van Fortuyn en Wilders nog wel zo (met alle bezweringsrituelen van dien), inmiddels niet meer. In grote lijnen is dat niet (meer) de situatie.
Wat echter nog wel niet helemaal wordt beseft is de omvang van extreem-rechts alhier. Dat staat in zetelaantallen in de top drie van Europa (dát is een feit waar Mulligen en Bouman niet omheen kunnen!). Ook jij lijkt dat hier (weer) niet helemaal te plaatsen, gezien jouw 'ja maar Europa' opmerking. Daarbovenop komt dan nog een deel van de VVD dat ook niet zoveel op heeft met de democratie (vandaar dus dat de CH Expert Study de VVD aan de uiterst rechterkant plaatst, is niet zomaar).
Ook denk ik dat de problematische houding van de veiligheidsdiensten tegenover extreem-rechts (speelt in België, Duitsland en Frankrijk) ook hier wel aan de hand is en niet helemaal wordt begrepen.
Typerend is de reactie van Rutte op het Yesilgoz-Wilders relletje. Niet het zoveelste staaltje van racisme en ophitsing was het probleem, nee, het was dat Wilders de telefoon niet op nam. De persoonlijke verhoudingen moeten goed zijn.
Rutte cs. zien het als een soort spelletje en denkt in feite nog net zo als de verzuilde politicus in het standaardwerk van Lijphart (met de veronderstelling dat Poetin lakei Wilders binnen deze spelregels valt). Ergo, de onderschatting en een houding van 'het valt wel mee' is er nog steeds wel, in zekere zin.
"Voorzitter. De heer Wilders ken ik als iemand die op orkaankracht debatteert. Maar in de persoonlijke verhoudingen, moet ik eerlijk zeggen, probeert hij altijd om de normale fatsoensnormen overeind te houden.
[...]
Nogmaals, op standpunten met orkaankracht debatterend, zijn wij het vaak oneens. Ik vind dat u op een manier debatteert waarbij u soms hele bevolkingsgroepen wegzet. Daar zal ik altijd afstand van nemen. Maar in de persoonlijke verhoudingen heb ik u altijd gekend als iemand die de basale fatsoensnormen overeind houdt. U heeft dat hier niet gedaan."
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2021-2022/39