Ossu Europees Parlement stemt in met komst van omstreden 'uploadfilter' ^^ Zo'n linkje naar een nieuwssite valt in de toekomst dus ook al onder het auteursrecht, waar een nieuwssite geld voor mag vragen.
tsjok In de toekomst zal BA dit dus moeten weghalen, en wellicht zelfs een mechanisme moeten invoeren om het automatisch te laten verwijderen. Bij nader inzien is einde van het vrije internet misschien toch niet te dramatisch.
Ossu tsjok Ja maar al die mensen die de LotR-films niet meer kopen omdat ze dit plaatje al hebben gezien! Edit: En BA kan dat algoritme vast bij Google of Facebook als API inkopen. So much voor het streven om iets aan de marktmacht van die bedrijven te doen. Ik heb er echt geen woorden voor...
janneke141 Ossu Het hele plan slaat gewoon in alle opzichten nergens op, maar nu is het te laat. Maar hoe komt zo'n plan er dan in vredesnaam doorheen? Kennelijk moet niemand hier blij van worden. Waarom voeren we het dan in?
Ossu janneke141 Omdat de media smullen van artikel 11 (en nog van een koude kermis thuis gaan komen) en de massale protesten tegen artikel 13 hebben geframed als hersenloze millennials die door YouTube zijn gehersenspoeld.
tsjok janneke141 Normaal gesproken wordt auteursrecht via de algemene voorwaarden opgegeven als je iets post op een forum, dus meestal niet.
Ossu Het NRC verwoordt het ook 'mooi': Europees Parlement stemt in met nieuwe regels auteursrecht Grote platforms als YouTube, Facebook en Google moeten geld gaan betalen voor auteursrechtelijk beschermde filmpjes, foto’s of muziek die hun gebruikers uploaden. Het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met een nieuw Europees auteursrecht. Het parlement wil dat grote platforms als YouTube, Facebook en Google geld gaan betalen voor auteursrechtelijk beschermde filmpjes, foto’s of muziek die hun gebruikers uploaden. Hetzelfde geldt voor Google News, dat nieuwsberichten overneemt van media. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/26/europees-parlement-stemt-in-met-nieuwe-regels-auteursrecht-a3954597 In de nieuwe richtlijn is voor zover ik weet opgenomen dat content-makers een licensie tegen een redelijke prijs moeten verstrekken. En de aanname is kennelijk dat Google en Facebook ook daadwerkelijk gaan betalen, ipv. content te verwijderen.
tsjok Molurus Ik snap je punt, maar de grote vissen als Youtube, Soundcloud, Google Images etc zijn allemaal prima te traceren. Die kunnen dit niet afweren met wat trucs en buitenlandse servers.
Drietebuul tsjok Naar mijn weten kun je geen auteursrecht opgeven/overdragen via algemene voorwaarden. Dat moet via een akte, art. 2 lid 3 Aw.
tsjok janneke141 Klopt, maar jij mag wel je auteursrecht vrijwillig opgeven (zoals je doet door te posten op bijvoorbeeld FOK! of Facebook).
Molurus tsjok Zulke diensten kunnen - in elk geval technisch gezien - prima opgezet worden via torrent-netwerken. In dat geval wordt het traceren ervan zo goed als onmogelijk. Napster.com was ooit ook een grote. 🙂
Ossu Oh, er zitten ook uitzonderingen in een aangenomen amendement. Bijvoorbeeld: 2 bis. De lidstaten bepalen dat indien de rechthebbenden geen licentieovereenkomsten wensen te sluiten, de aanbieders van onlinediensten voor het delen van inhoud en de rechthebbenden te goeder trouw samenwerken om te waarborgen dat er op hun diensten geen niet-toegestane beschermde werken en andere materialen beschikbaar zijn. De samenwerking tussen de aanbieders van onlinediensten voor het delen van inhoud en de rechthebbenden mag niet leiden tot een verhindering van de beschikbaarheid van werken of ander beschermd materiaal die geen inbreuk vormen, met inbegrip van werken en ander beschermd materiaal waarvoor een uitzondering op of een beperking van het auteursrecht geldt. Dus de "uploadfilters" mogen juist niet ertoe leiden dat legale afgeleide werken worden geblokkeerd!? Hmm...
Luda janneke141 Satire en dergelijke mag wel gewoon, ook als het onderwerp van de satire niet gedeeld mag worden. Zo zal hetzelfde gelden voor andere afgeleiden van een origineel product; ik weet niet precies wat die allemaal zijn, maar ik verwacht remixes van een bepaald nummer of hele korte geluids-/beeldfragmenten.
Luda Linus Ik denk dat daar technisch nog wel redelijk wat mogelijk is, maar er zullen ongetwijfeld veel dingen in eerste instantie verwijderd gaan worden die wettelijk gezien wel mogen.