Dwersdriever In Overijssel komen de twee grote winnaars van de provinciale statenverkiezingen, FvD en Groen Links, waarschijnlijk buitenspel te staan. Informateur Bart Krol adviseert een coalitie van CDA, VVD, PvdA, ChristenUnie en SGP.
freako Dwersdriever De eerste keer dat de SGP buiten Zeeland in Gedeputeerde Staten zou komen. Wel sneu voor die SGP-wethouder die naar FvD overgestapt is om namens hen kandidaat-gedeputeerde te worden.
Duke In Groningen en Drenthe worden vandaag de (brede) coalities gepresenteerd. Voor mij is Drenthe natuurlijk wel interessant. Zowel om de inhoud van het akkoord als de personele invulling. De nieuwe gedeputeerde ken ik goed. Benieuwd hoe het hem straks vergaat tussen de oudjes in GS 😄
tsjok Uitslag: Ten opzichte van de prognoses uit mei wint de coalitie twee of drie zetels door het achterkamertjesgehandjeklap van de Statenleden. Die komen bij GL, Forum, SP en PvdA vandaan. Tevens blijft de OSF in de Senaat waar dat eerst niet op leek.
Bolkesteijn tsjok Men kan dus zowel bij GL als PvdA aankloppen voor steun over links, dat lijkt mij gunstig voor de onderhandelingskracht van het kabinet. Over rechts kan je nog bij FvD, en eventueel PVV + SGP, terecht. Maar er lijken mij vrij weinig kwesties waarin er verschil zit tussen FvD en PVV, dus zal de laatste optie niet relevant zijn.
Bolkesteijn De coalitie heeft afgesproken dat de VVD- en CDA-statenleden hier en daar hun stem zullen uitbrengen op D66 of de ChristenUnie. "Zo komen hun restzetel bij de coalitie terecht", aldus Arjan Noorlander. Listig hoor. 👍🏻
janneke141 Bolkesteijn Dat gaat al vrij lang zo. Is een logisch gevolg van het systeem in combinatie met een vrij overzichtelijk aantal stemgerechtigden.
Duke janneke141 uitmuntend excuus dus om de provincies af te schaffen. Daarna gewoon getrapt door gemeenteraadsleden laten stemmen. Dat is te veel en te divers om zo te controleren.
janneke141 Zes zetels tekort voor een meerderheid voor de coalitie dus. De PvdA zal zich ongetwijfeld constructief gaan opstellen.
Leandra Bolkesteijn Gehaaid idd, maar ook slim, ik hou wel van dit soort dingen, CDA en CU bijt elkaar meestal niet, en VVD en D66 ook niet.
Duke janneke141 hier is de fractiediscipline ook goed af te lezen https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/147980/Uitslag-Drentse-Eerste-Kamer-verkiezingen-nagenoeg-kopie-van-PS-verkiezingen Weinig over van enig stemgeheim zo 😄
freako janneke141 Nee, die stem op de SGP was afgesproken werk. Daardoor kreeg de SGP een 2e zetel, ten koste van GroenLinks. FvD had sowieso geen kans meer op een 13e zetel, door de afspraken binnen de regeringscoalitie.