remlof Duke Nou ja, op Fok zie je ook veel domrechtse wappies dwepen met de SGP. Dat is natuurlijk ook een ideale partij voor incels, ze garanderen je zowat een huwelijk :')
remlof tsjok Dan moeten die onderhandelingen eerst nog maar lukken natuurlijk. Ik zou het ook bizar vinden als de PvdA ergens in een coalitie zou gaan zitten met het FvD.
tsjok Weer een afvaller: Forum doet niet meer mee aan onderhandelingen in Zeeland. https://www.nu.nl/politiek/5852973/fvd-doet-niet-meer-mee-aan-onderhandelingen-in-zeeland.html
janneke141 FvD sluit kennelijk toch compromissen: Forum, VVD en CDA zijn het eens geworden over allerlei onderwerpen, waaronder mobiliteit, energie en klimaat. Afgesproken is dat de provincie gewoon zal meewerken aan de energietransitie, maar daarbij moet vooral gekeken worden naar alternatieve energiebronnen als restwarmte, aardwarmte, waterstof en getijdenenergie. In het akkoord staat verder dat Zuid-Holland al aan zijn verplichtingen heeft voldaan voor het mogelijk maken van windmolens op het land. Vooral Forum voor Democratie maakte er in de campagne een hard punt van dat er geen nieuwe windmolens mochten komen. In het akkoord staat nu daarover: "Extra windmolens op land hebben niet onze voorkeur en daarom zullen we een lobby bij het Rijk voeren om deze op zee te plaatsen". De drie partijen hebben samen 25 zetels, maar voor een meerderheid zijn 28 zetels nodig. Dat zou betekenen dat nog zeker één partij moet aanschuiven. Dinsdag ontvangt informateur Wiegel alle partijen om te kijken wie mee wil doen. https://nos.nl/artikel/2282959-forum-dicht-bij-plek-in-bestuur-zuid-holland.html Het is me niet helemaal duidelijk wat Forum hier nu mee opschiet, behalve dan dat ze 'mee mogen doen'.
Dwersdriever In Overijssel komen de twee grote winnaars van de provinciale statenverkiezingen, FvD en Groen Links, waarschijnlijk buitenspel te staan. Informateur Bart Krol adviseert een coalitie van CDA, VVD, PvdA, ChristenUnie en SGP.
freako Dwersdriever De eerste keer dat de SGP buiten Zeeland in Gedeputeerde Staten zou komen. Wel sneu voor die SGP-wethouder die naar FvD overgestapt is om namens hen kandidaat-gedeputeerde te worden.
Duke In Groningen en Drenthe worden vandaag de (brede) coalities gepresenteerd. Voor mij is Drenthe natuurlijk wel interessant. Zowel om de inhoud van het akkoord als de personele invulling. De nieuwe gedeputeerde ken ik goed. Benieuwd hoe het hem straks vergaat tussen de oudjes in GS 😄
tsjok Uitslag: Ten opzichte van de prognoses uit mei wint de coalitie twee of drie zetels door het achterkamertjesgehandjeklap van de Statenleden. Die komen bij GL, Forum, SP en PvdA vandaan. Tevens blijft de OSF in de Senaat waar dat eerst niet op leek.
Bolkesteijn tsjok Men kan dus zowel bij GL als PvdA aankloppen voor steun over links, dat lijkt mij gunstig voor de onderhandelingskracht van het kabinet. Over rechts kan je nog bij FvD, en eventueel PVV + SGP, terecht. Maar er lijken mij vrij weinig kwesties waarin er verschil zit tussen FvD en PVV, dus zal de laatste optie niet relevant zijn.
Bolkesteijn De coalitie heeft afgesproken dat de VVD- en CDA-statenleden hier en daar hun stem zullen uitbrengen op D66 of de ChristenUnie. "Zo komen hun restzetel bij de coalitie terecht", aldus Arjan Noorlander. Listig hoor. 👍🏻
janneke141 Bolkesteijn Dat gaat al vrij lang zo. Is een logisch gevolg van het systeem in combinatie met een vrij overzichtelijk aantal stemgerechtigden.
Duke janneke141 uitmuntend excuus dus om de provincies af te schaffen. Daarna gewoon getrapt door gemeenteraadsleden laten stemmen. Dat is te veel en te divers om zo te controleren.