Buitenhof #1
- Edited
Duke Welke landen doen het echt significant beter en welke criteria hanteert je daarbij?
De precieze landen kun je zelf makkelijk vinden. Ik weet waar je op uit bent (een zure opmerking of sneer van jouw kant terug).
De criteria zijn hier landen die én minder economische schade hebben ondervonden (in de eerste plaats BNP afname), én minder oversterfte laten zien (in procenten), én een gelijkaardige of minder inperkingen van vrijheden hebben aangewend.
Alleen dan kun je duidelijk zeggen dat een bepaald gebied betere resultaten laat zien, wanneer al die drie communicerende vaten er beter/gelijk voor staan. Je kunt zelf wel invullen welke dat zijn.
Tegelijkertijd helpt het enorm wanneer je een eiland bent of een lagere gewogen bevolkingsdichtheid kent (woondichtheid).
Zó enorm slecht doet Nederland het ook weer niet.
Je blijft nu weer heel vaag. Welke pakweg drie of vijf (bij voorkeur democratische) landen hebben het echt significant beter gedaan? Heel veel verder dan Denemarken of Noorwegen kom ik dan niet maar die hebben de mazzel dat het bijna lege landen zijn.
En bijvoorbeeld Japan, Nieuw-Zeeland en Australië lijken me als eilanden niet erg vergelijkbaar.
Verder rommelen de meeste landen eigenlijk een beetje aan waarbij Nederland op al die indicatoren eigenlijk altijd een stuk beter scoort dan het gemiddelde en de zorg hier nooit echt is vastgelopen (al is dat deels misschien meer geluk dan wijsheid..)
Duke Zweden heeft het ook wel goed gedaan naar die drie maatstaven (op alle drie beter dan Nederland).
Bevolkingsdichtheid is laag maar de woondichtheid niet. Dat wil zeggen: waar de mensen wonen, wonen ze relatief dicht bij elkaar en dus niet één huis per kilometer oid.
Het blijft allemaal wat tasten in het duister, maar de consistentie van beleid kan wel beter (zie dat interview in NRC over Denemarken, en een consistente boodschap naar de bevolking zonder al te veel leugens)
- Edited
Duke Vond die knakker die in Denemarken werkt en naar Nederland kijkt ook wel aardig. Die betoogde juist dat met een poldercultuur het prima kan als je maar wel vasthoudt aan die gezamenlijk gemaakte keuzes en niet elke maand een andere kant op zwabbert.
Ja, deze bedoel ik dus. En ook niet al dat gelieg over groepsimmuniteit, sturen op ziekenhuizen/besmettingen, 'mondkapjes helpen niet' en ga zo maar door. 'Het volk' als te dresseren werkbijen voor het grootkapitaal.
Nou laat het beleid in Nederland wel aardig te wensen over qua consistentie, maar ik vind het toch lastig om dat als oorzaak aan te wijzen voor verschillend verloop van de pandemie in landen. Ik denk dat de mate waarin de overheid gedrag van de bevolking kan sturen ook niet overschat moet worden. Misschien zijn Nederlanders gemiddeld genomen wel asocialer en eigenwijzer.
Prima betoog.
Het interview met Joris Luyendijk is wel smullen hoor. Twan Huys krijgt er ook nog even van langs.
Matige poging om de aandacht af te leiden van Joris. Hahaha
Hij vond het denk zelf ook een minder geschikt optreden.