Chewie Ik kon het gisteren ook niet uit de onboards halen, het lijkt (mij) inderdaad eerder dat vlak voor de impact Max juist weer accelereerde. Schijnbaar heeft de auteur van deze video wel gezegd dat hij geen inzicht in de remkracht heeft, wat natuurlijk klopt, die indicator die hij laat zien is gewoon binair. Aldus de FIA gaf Max vlak voor impact een bepaalde remdruk en was dat dus too much.
Je kan hier nog uren over debatteren en iedereen kijkt er op basis van zijn/haar/hen favoriet weer anders naar, het enige wat mij opvalt is dat Hamilton prat gaat op z'n ervaring en heel graag Max framed als levensgevaarlijk en dat hij als oude, wijze, coureur toch vooral zo zijn best doet om brokken te voorkomen. Waarom zit je dan in godsnaam zo dicht (en récht) achter Max op dat punt? Je gaat haast vermoeden dat hij hier op hoopte, of iig op contact/een actie van Max die weer als 'gevaarlijk' kon worden betiteld. Zeker als Hamilton er na afloop niet eerlijk over is, in eerste instantie wist hij zogezegd niet wat er gebeurde en had het team hem niet ingelicht (wat klopt), maar in latere interviews geeft hij gewoon toe dat hij er niet vóór het DRS detectiepunt langs wilde. Dan is het op z'n zachts gezegd niet slim om er minder dan een autolengte achter te gaan hangen en zelfs dichterbij te kruipen, met zoveel ervaring had je kunnen weten dat hetzelfde gold voor Verstappen, en hij zou proberen Hamilton te laten passeren vóór het detectiepunt.
Goed, verder kan je boeken vol schrijven over de andere fratsen tijdens deze race; Bottas te langzaam achter de safety car, Hamilton eerst te langzaam (op weg naar de grid), en daarna te snel (toen hij en Verstappen achter Raikonen zaten), de rare frats waarbij Max onnodig buiten de baan wordt geduwd toen hij uiteindelijk de positie voor de tweede keer teruggaf (en het feit dat daarop alleen een waarschuwing voor een waarschuwing volgt), de SC > rode vlag situatie (hoewel gunstig voor Max ook een rare beslissing), het handjeklap van Masi (en dan nog het verkeerde aanbieden in eerste instantie), de moordenaar op de tribune die doodleuk trots in beeld gebracht wordt en het feit dat één coureur nu in principe 4 straffen krijgt die hun origine in één voorval hebben. Een voorval waar Max wss a la Hongarije uit de race was gebeukt als hij eerder had geremd, want Bottas achter hem had 2 blokkerende voorwielen toen hij die bocht inremde. Nee, dit circuit was imho geen succes, iedereen voorspelde drama, maar het was gewoon too much en de raceleiding verloor duidelijk de grip op de race.
Herr Doktor Marko is uiteraard VIESMAD, maar dat is tegenwoordig ook vaste prik op de maandag. Red Bull kan z'n pijlen beter richten op Abu Dhabi, en zich niet rijk rekenen op basis van vorig jaar. Toen won Verstappen redelijk 'makkelijk' vanaf pole voor Hamilton en Bottas, maar Hamilton en Mercedes hadden toen beide titels allang binnen en de baan is inmiddels verbouwd en alleen maar sneller geworden. Sowieso is er nu niks te halen door deze straf aan te vechten, het kostte Verstappen geen plek, en zelfs al zou de 10s van Verstappen ongedaan gemaakt worden én Hamilton 10s straf krijgen verandert er niks aan de eindstand, aangezien Hamilton (zonder straf voor Verstappen) iets van 11.x seconden voorsprong had bij de finish. Daarnaast gaat de FIA nooit die beslissing aanpassen, want dan geven ze impliciet toe dat ze hun eigen telemetrie data niet snappen.
[/Olav]