Ik ben aan de serie begonnen nadat ik het eerste deel van de boeken heb gelezen. Inmiddels heb ik de boeken twee keer gelezen en ben er van overtuigd dat de tv-serie het beste is wat GRRM is overkomen. Het eerste boek was een instant klassieker wat mij betreft, met een zeer uitgebreide maar heldere wereld vol intrige en sensatie, maar per boek stijgt het aantal bladzijden en daalt de kwaliteit tot in een dieptepunt. Het verhaal wat Martin wil vertellen is ontzettend boeiend, maar hij kan zichzelf niet editten en verliest zichzelf in onnozele details. Eeuwig zonde. Ik ben er van overtuigd dat in ieder geval A Dream of Spring maar waarschijnlijk ook Winds of Winter niet meer uit gaan komen. Ik ben HBO dan ook dankbaar voor het bieden van een einde waar men al jaren op wacht.
Wat betreft de serie: Ik heb gisteren de allereerste aflevering weer opgezet en genoot weer even van de intro. Het is wel leuk om terug te gaan naar de tijd dat Winterfell nog heel is, Ned nog leeft en Bran nog geen klappen heeft gehad van de grond en de puberteit. Het brengt ook de nodige spanning met zich mee, want je weet wat er gaat komen. Ik verwacht komend seizoen epische vechtscènes te zien. Na Hardhome en Battle of the Bastards vertrouw GoT volledig, op dat gebied. Qua verhaal heb ik echt geen idee hoe het gaat eindigen. Ik gok dat Jon niet zal willen regeren en Dany op de troon zal willen plaatsen, maar het is onmogelijk dat die twee het beide gaan overleven. Ik zie dan eerder Dany dood gaan dan Jon, of dat ze allebei het loodje leggen.
Ik ben ook heel benieuwd of ze Jaime's verhaallijn mooi afsluiten en of hij queenslayer aan zijn lijstje toe kan voegen. Oh, en ik ga heel erg balen als Brienne dood gaat. Ik ben er nog altijd niet over uit of ik haal liever met Jaime of Tormund wil zien eindigen, maar ze verdient een happily ever after, verdomme.