Ruimtevaart en astronomie
Dit heb ik altijd een heel aardig plaatje gevonden:
Dit is aarde en maan op schaal in correcte verhouding, ook qua afstand.. en de tijd die een lichtstraal erover doet om die afstand te overbruggen. Qua afstand dus heel andere koek dan, zeg, het ISS... dat zich maar net buiten onze dampkring bevindt.
Molurus De Apollo missies deden er dan ook ongeveer drie dagen over om vanuit een baan om de aarde in een baan om de maan te komen.
De volgende geplande bemande missie naar de maan is Exploration Mission-2, met de nieuwe Orion capsule, die op de agenda staat voor 2023, na een onbemande vlucht juni volgend jaar (EM-1) die zes dagen lang in een baan om de maan moet blijven voordat ie terugkeert naar de aarde.
De EM-2 zal er vier dagen over doen om de maan te bereiken, waarna ie gebruikmakend van de aantrekkingskracht meteen weer terugkeert naar de aarde, een zogenaamde fly by:
https://en.wikipedia.org/wiki/Exploration_Mission-1
https://en.wikipedia.org/wiki/Exploration_Mission-2
https://en.wikipedia.org/wiki/Orion_(spacecraft)
Tijdschema voor Amerikaanse maanmissies bekendgemaakt
donderdag 23 mei 2019
Impressie van de aandrijfmodule/energiecentrale van het ruimtestation Gateway, dat voor 2024 in een baan om de maan zal worden gebracht. (NASA)Het Amerikaanse ruimteagentschap NASA heeft het tijdschema gepresenteerd voor het Artemis-programma dat in 2024 astronauten op de maan moet afleveren. Ook zal er dat jaar een klein ruimtestation in een baan om de maan worden gebracht.
Het eerste onderdeel van de missie, de onbemande Artemis 1, staat gepland voor 2020. Twee jaar later moet de Artemis 2 astronauten in een omloopbaan om de maan brengen. Als alles volgens plan verloopt volgt in 2024 een landing op de maan, waarbij voor het eerst ook een vrouw betrokken is.
Alle drie de missies zullen worden gelanceerd door de grootste raket die ooit is gebouwd: het Space Launch System (SLS) van Boeing. Deze raket is overigens nog volop in ontwikkeling en heeft al diverse tegenslagen te verwerken gehad. Bovenop de raket wordt een Orion-capsule van Lockheed Martin gemonteerd.
Naast deze drie NASA-missies zullen er ook nog vijf lanceringen plaatsvinden die ‘bouwstenen’ van het mini-ruimtestation Gateway naar de maan moeten brengen. Deze lanceringen zullen worden uitgevoerd door private ruimtevaartondernemingen. Gateway dient als uitvalbasis voor de maanlanding en zal in eerste instantie bestaan uit een eenvoudige aandrijfmodule, voorzien van grote zonnepanelen, en een klein onderkomen voor de astronauten.
Wie de eigenlijke maanlander gaat bouwen staat nog niet vast. Naast Boeing en Lockheed Martin is ook Blue Origin in de race. (EE)
https://phys.org/news/2019-05-nasa-unveils-artemis-moon-mission.html
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-awards-artemis-contract-for-lunar-gateway-power-propulsion
Een probleem lijkt mij het gebrek aan continuïteit in de ontwikkeling van een nieuwe raketsysteem en de planning van de missies uit te voeren met dat raketsysteem. Volgens mij worden er al sinds het presidentschap van (G.W.) Bush telkens nieuwe plannen opgetuigd om deze na een verandering van de politieke windrichting weer af te schieten. Obama stopte met het Ares-raketsysteem en het Constellation-programma, waarna volgens mij ingezet is op het raketsysteem dat nu in ontwikkeling is. Trump heeft daar nu op de langer termijn weer Mars-missies aan toegevoegd. Met zo'n grillige politieke koers valt er voor de NASA en de commerciële partners natuurlijk geen rak meer mee te bezeilen.
Bolkesteijn De SpaceX Falcon Heavy is al operationeel, die zou de NASA ook kunnen gebruiken, als Musk ze wil leveren.
Al is die Falcon Heavy nog wel een maatje kleiner dan de SLS die de NASA aan het ontwikkelen is voor interplanetaire missies.
Hier staat de Falcon Heavy helemaal links en daarnaast de SLS en de Saturn V. Die laatste werd gebruikt voor de Apollo-missies naar de maan.
- Edited
remlof Volgens mij is Falcon Heavy een vrachtsysteem, daar is een goed commercieel model voor te hanteren. De Saturn V was toch wel een machtig mooi apparaat, met specificaties die nog steeds niet overtroffen zijn na bijna 50 jaar, indrukwekkend. Naast de raket van Kuifje was de Saturn V toch wel wat ik mij vroeger bij een raket voorstelde.
Ik heb overigens wel eens begrepen dat, als je naar prijs/kwaliteitsverhouding kijkt voor wat betreft kennisontwikkeling, dat je sowieso beter van bemande ruimtevaart kunt afzien. Niet dat dat perse een argument is, de Aardse ontdekkingsreizigers van vroeger trokken er ook gewoon op uit om de Aarde in kaart te brengen. Maar daarom denk ik ook dat men in de VS eerst eens wat meer consensus moet zien te bereiken over wat men nou eigenlijk verwacht van de publieke ruimtevaart.
Bolkesteijn Volgens mij is Falcon Heavy een vrachtsysteem
Niet helemaal, volgens deze tekst van SpaceX zelf:
Falcon Heavy was designed from the outset to carry humans into space and restores the possibility of flying missions with crew to the Moon or Mars.
Hier kan je “live” de landing van Apollo 11’s Eagle op de maan volgen, zoals het gebeurde precies 50 jaar geleden.
https://news.sky.com/story/moon-landing-relive-daring-apollo-11-mission-minute-by-minute-11767233
Nou, begin volgend jaar moet het dan eindelijk gaan gebeuren. De NASA verwacht dat ze met de Crew Dragon van SpaceX al in het eerste kwartaal van 2020 astronauten naar het ISS kunnen transporteren.
Dan zijn ze eindelijk weer onafhankelijk van de Russen met hun Soyuz-capsules voor de bemande ruimtevaart.
https://www.space.com/spacex-may-launch-astronauts-to-space-early-2020.html
De NASA heeft trouwens zelf wel de Orion-capsule ontwikkeld, maar die lijkt niet zozeer bestemd te zijn voor een commuterservice naar de ISS als wel voor missies naar de Maan en Mars.
Boeing’s Starliner gaat het ISS niet halen op z’n eerste proefvlucht: https://www.cnbc.com/2019/12/20/boeings-starliner-flies-into-wrong-orbit-jeopardizing-trip-to-the-international-space-station.html