Sloggi Bijvoorbeeld door het invoeren van een vorm van een zelfbewoningsplicht, het voeren van een actieve grondpolitiek en het faciliteren van woco's om gemengde woonprojecten op te starten.

En dit.

Bovendien wordt dit natuurlijk weer een uitvoeringsdraak waar je akelig van wordt.

janneke141 En dan afhankelijk van de biedingen.

Dus als je minder dan 355.000 biedt, dan krijg je misschien geen vergunning van de gemeente, maar als je 355.000 of meer biedt, dan geldt dat niet.

Het moedigt dus aan om minstens 355.000 voor een huis te bieden. En het benadeelt specifiek de mensen die geen 355.000 kunnen betalen en toevallig geen essentieel beroep o.i.d. hebben.

Ossu Andersom, als de regel alleen zou gelden VANAF 355k, zou het dan de huizenprijzen drukken?

Ossu Als je zoekt in de prijsklasse 300-350 dan is er straks, ongeacht je beroep, waarschijnlijk heel erg weinig te vinden.

Sloggi Minimumloner overtuigen dat hij (via mijn lening) een woning van 350k voor 300k koopt. Vervolgens 10k investeren en je kan naar het vrije segment. =50k profit vanwege inkomensarbitrage.

Net te horen gekregen dat we van de tochtige crackflat naar een nieuwe prefab middenhuur eengezinswoning kunnen gaan eind dit jaar. Bedankt Hugo de Jonge.

Wat een soap. Gisteravond was het nieuws dat er een Kamermeerderheid voor de wet van Hugo de Jonge was, vanochtend is het nieuws dat de PVV is gedraaid en er toch weer geen meerderheid voor is.

Ben wel benieuwd in hoeverre ze de instortende woningmarkt weten te stutten met allerlei subsidies. Er gaan straks miljarden naar vastgoedbaasjes om woningen te bouwen waar ze ook zonder subsidie een prima rendement op zouden halen. Volslagen waanzin.

Duke Om van de kunstmatige hoge grondprijsopbrengsten voor gemeenten nog maar niet te spreken.

De grootste vastgoeddeal op de Nederlandse woningmarkt in jaren lijkt op komst. Een grote Canadese beursgenoteerde vastgoedbelegger heeft 6900 Nederlandse huurwoningen te koop gezet. Het bedrijf heeft de opbrengst nodig voor investeringen in zijn thuisland. Ook de kabinetsplannen om de huren verder te reguleren zijn een reden voor de verkoop van de megaportefeuille.

https://fd.nl/bedrijfsleven/1479624/canadese-vastgoedbelegger-zet-duizenden-nederlandse-huurhuizen-te-koop

Daar gaan onze middenhuurwoningen.

10 days later

Duke Heb niets met de architectuur van Sjoerd Soeters, maar sneu is het wel.

• Reya replied to this.

Reya Historiserend bouwen en geneuzel over hoogtemeters.

Reya Probleem is volgens mij dat de overheid aan het herreguleren is geslagen maar tegelijk de markt leidend laat zijn. Dat werkt niet want de markt trekt zich terug als er geen winst te maken is.

Ik zou zeggen versoepel de ratio’s die woco’s nu belemmeren middenhuur te realiseren en spring als overheid financieel bij waar nodig in de richting van woco’s.

Wel een interessante analyse over het gebrek aan kennis een kunde bij overheden trouwens, dat lijkt me een reëel probleem. Het wordt moeilijk aan- en bijsturen als je de boel inhoudelijk niet overziet.

• Reya replied to this.

Sloggi

Ja ik ben geen expert op het gebied maar die indruk heb ik ook. De overheid is heel actief op het gebied van de woningmarkt maar een globale strategie of visie ontbreekt volledig.