GSbrder Dat zou een hoop schelen op de woningmarkt, maar ik heb het idee dat dat zich wat lastig laat sturen. Tenzij je het financieel onmogelijk maken van alleen wonen ook onder sturen schaart, natuurlijk.

janneke141 Nou ja, bij lage inkomens is alleen wonen wel een soort luxe die ze zich niet kunnen permitteren in de dure delen van het land. Dat geldt overigens ook al langer voor middeninkomens en jonge lage inkomens, daar zorgen de inkomensgrenzen en wachtlijsten wel voor.

8 months later

Goede kicker:

De gemeente Amsterdam last een gedeeltelijke bouwstop in voor de belangrijkste groeigebieden van de stad. De stop geldt in ieder geval voor heel 2021. Amsterdam moet fors bezuinigen door de gevolgen van de coronacrisis, blijkt uit een brief van de gemeente aan een projectontwikkelaar die BNR in handen heeft. En dit scenario dreigt ook in andere gemeenten.

Naar verluidt wordt een bezuiniging van 30 procent doorgevoerd bij het Amsterdamse Projectmanagementbureau. Vorig jaar meldde het Parool al dat de gemeente als gevolg van de coronacrisis zeker 280 miljoen euro misloopt, waardoor nu keuzes gemaakt moeten worden. De bouwstop heeft uitgerekend de meeste gevolgen voor de twee belangrijkste groeigebieden van de stad: Amsterdam-Noord en Zuidoost.

VVD-gemeenteraadslid Hala Naoum Néhmé begrijpt niet hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan. 'De ambtelijke capaciteit van de woningbouw in Amsterdam wordt betaald uit grondexploitatie. 'De stad vraagt hoge grondprijzen, dus je zou denken dat er voldoende ambtelijke capaciteit is.' Ze hoopt dat het Rijk Amsterdam wil manen om orde op zaken te stellen, of in te grijpen via een Rijksaanwijzing of een inpassingsplan. 'We modderen al drie jaar aan met deze coalitie.'

https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningmarkt/10435909/bouwstop-belangrijke-groeigebieden-amsterdam

Wel grondverkopen cashen, geen projectdiensten leveren.
    Gaat lekker hier, het is gelukkig niet zo alsof er een tekort aan woningen is.

GSbrder Deze snap ik niet zo goed... zoals wordt gesteld moet de grexbegroting gewoon sluitend zijn. Sterker nog, over het algemeen wordt hierop verdiend als ik het goed heb. Dus waarom moet er bezuinigd worden?

Sloggi Mij een raadsel, maar het zal wel weer een opmaat zijn naar het college dat staat te vloeken en te tieren dat de markt onvoldoende doet aan de woningnood en daarom zelf moet gaan bouwen. Op de een of andere manier kan het projectbureau dus geen lopende, reële projecten meehelpen om van de grond te krijgen, maar wil het wel gaan investeren in het opkopen van individuele sociale huurwoningen. Volledig tegen het belang van de stad en de woningmarkt, maar dat boeit GroenLinks en PvdA klaarblijkelijk weinig.

• Reya replied to this.

GSbrder Op de een of andere manier kan het projectbureau dus geen lopende, reële projecten meehelpen om van de grond te krijgen,

Ik ben uiteraard een complete nitwit op het gebied van vastgoedontwikkeling, maar in welke schakel van het proces is dit bureau zo essentieel?

Reya

Meestal moet er bij grotere projecten ook van alles gebeuren in de openbare ruimte. Dat laat Amsterdam vast niet aan ontwikkelaars over 😂

Reya Bouwstop hè? Dus je mag niet bouwen.
              Als dat wel kon, dan kun je ook wel een tijdje zonder gemeente.

Drietebuul Lijkt wel op de ‘cage houses' in Hong Kong. Wel extreem treurig. Maar zo wonen Poolse gastarbeiders toch al jaaaren?

Ossu
                Backpackers ook. Zo'n gezellig hostelletje.

Maar is een kamer van 25m² of zo en een gedeelde badkamer, en daar vang je dan 15x345 euro de maand voor.

• Ossu replied to this.

Drietebuul Een van mijn tofste vakantieherinneringen is met z'n tienen als backpacker ergens in een een-kamer-studiootje in Oost-Europa.

Maar permanent zo wonen is toch andere koek.

Ossu
                    Vraag me ook af hoe permanent dit is, gezien de "registration not possible". Maar voor de huisjesmelkerij lijkt er een horde genomen om weer een hele nieuwe markt aan te boren. Waarom zou je een 25m² kamer voor 1200 in de maand aan één student verhuren als je er ook 15 in kwijt kan en zo ruim 5K in de maand kan vangen?

Ik ga alleen naar hostels als ik zin heb in Drugshond.

Sloggi Polen zijn duur geworden, bijna Duits. Dit is eerder voor Bulgaren of Roemenen.

Ik dacht altijd dat de 50 vierkante meter waarop ik woon krap behuisd is, maar dit zet dat wel in perspectief.

Gewoon je gang verhuren als appartement. Creatief, wel.