Leandra Die termen ken ik niet maar een energieneutrale woning zal toch geen probleem zijn?

    remlof
    Dat weet ik dus niet, want volgens mij ligt de bouw vooral stil omdat het bouwen zelf een stikstofprobleem is.
    Een passiefhuis en energiepluswoning zijn in principe zuiniger dan een energieneutrale woning (die laatste heeft net zoveel opwek als de woning zelf verbruikt om te verwarmen/koelen), een nul-op-de-meter woning heeft net zoveel opwek als het verbruik van de woning zelf plus dat wat de bewoners verbruiken en een energiepluswoning wekt meer stroom op dan er verbruikt wordt voor het huis zelf en haar bewoners.
    Een passiefwoning is volgens een heel ander idee gebouwd waardoor het sowieso nagenoeg geen energie nodig heeft om te verwarmen (of koelen), maar de meeste passiefwoningen zijn ook energiepluswoningen door de panelen op het dak.

    Maar goed, als het bouwen stil ligt omdat het bouwen zelf het grootste probleem is in het stikstofverhaal dan geldt dat natuurlijk net zo goed voor een zeer energiezuinige woning, ook als die woning bij ingebruikname feitelijk energie gaat leveren en daarmee de uitstoot van omliggende woningen al compenseert.

      Leandra

      de problemen voor dat ‘kleine grut’ qua uitstoot zijn ruim voor jullie bouwvergunning aan de beurt is wel opgelost.

      janneke141
      Inderdaad want die kunnen gewoon in de vrije sector de hoge marktprijs vragen voor appartementen/huizen die nauwelijks energiezuinig zijn.

      Leandra Plus de toename van het (auto)verkeer die door nieuwe woningen wordt veroorzaakt, toch?

        Ossu
        Nou ja, dat is in ons geval (indien wij gaan bouwen) wel ingecalculeerd want het is een van de laatste vrije kavels in dat project, dus men had daar al een woning, met het bijbehorende autoverkeer, bedacht.
        De woningen er tegenover worden al bewoond en die links en rechts zijn in de afbouwfase.

        Ossu

        Allicht maar dan zit je al zo ver achter de 0,0000 nogwat millimol depositie dat dat straks ook wordt geaccepteerd. Maar volgens de letter van de wet mag het nu niet.

        • Ossu replied to this.

          Duke Dat gaat nog niet zo makkelijk, want een natuurgebied mag in z’n totaliteit niet significant verslechteren. Of een los project significant is of niet, maakt niet uit.

          8 months later

          Dit topic maar eens kicken. FD meldt vandaag op basis van onderzoek van huurplatform Pararius dat de huurprijzen in grote steden voor het eerst in jaren dalen. Voornaamste oorzaak is het wegblijven van buitenlandse werknemers door corona. Het gaat daarbij onder meer om Amsterdam, Den Haag en Eindhoven. Landelijk is nog wel sprake van een stijging, maar wel de laagste sinds 2015.

          "Er was al een soort plafond bereikt in de grote steden", zegt directeur Jasper de Groot over de huurprijzen. "Maar de coronacrisis heeft een versterkend effect gehad en de prijzen door het ijs laten zakken."

          https://fd.nl/economie-politiek/1350260/voor-het-eerst-in-jaren-dalen-huurprijzen-in-grote-steden

          Tijdelijk gelukje dus, en geen gevolg van beleid of structurele wijzigingen. Zo gauw de wereld weer van het slot gaat draait dit weer terug.

            Speelt in Amsterdam ook niet dat verhuurders van Airbnb-woningen momenteel maar hun huizen op de reguliere markt gooien omdat er geen toeristen zijn waardoor er meer huurwoningen beschikbaar zijn en de prijzen dalen? Ook een tijdelijk effect.

            • mono replied to this.

              janneke141 Ligt natuurlijk wel aan het aantal mensen dat van AirBnB is afgestapt voor reguliere verhuur.
              En in hoeverre zij na een jaarcontract met een gewone huurder weer teruggaan naar vakantieverhuur.

              Linus Ja, AirBnB en expats zijn twee zaken die de prijzen flink opdrijven. Het wordt natuurlijk sowieso wel interessant om te zien wat steden als Amsterdam gaan doen qua toerismebeleid. Als het aan de bewoners ligt gaat men niet terug naar de oude situatie natuurlijk, maar de vraag is in hoeverre de gemeente daarin meegaat.

                mono En in hoeverre dezelfde bewoners nog tegen de oude situatie is als >10% werkloos is, de banen in de horeca ophouden te bestaan en de helft van de winkels leegstaan in de stad.

                  GSbrder

                  Het lastige is dat degenen die flinke overlast ervaren vaak anderen zijn dan de personen die de directe baten ontvangen (de werknemers van een toeristenkroeg kunnen zich vast niet veroorloven in het centrum te wonen).

                    Duke Allicht, in het centrum heb je de miljonair en de bijstandstrekker, voor échte werknemers moet je diep in Oost of West gaan zoeken. Maar uiteindelijk wordt het beleid ook niet bepaald door de grachtengordel.

                    GSbrder Nou ja, veel van die binnenstadhipsters moeten het niet hebben van baantjes in de horeca natuurlijk. Denk ook niet dat er heel veel mensen in de binnenstad van Amsterdam er heel rouwig zullen zijn dat de helft van de kaas- en Nutellawinkels leeg komt te staan.
                    De vraag of en hoe je kunt zorgen voor een verschuiving in bestemming en bedrijvigheid. Er verdwijnen wel vaker (deels) vormen van bedrijvigheid en dat hoeft niet per se nadelig te zijn.

                      mono Denk wel dat lege winkels zorgt voor lagere woz-waarde en dus minder ozb-inkomsten, die op commercieel vastgoed al drie keer hoger ligt dan op woningen. En nee, het zijn niet de binnenstadshipsters, maar in Slotervaart of in de Indische Buurt wonen een hoop mensen met hele gewone banen. Natuurlijk kunnen we van Amsterdam best wat weerbaarheid verwachten en ik denk ook niet dat het helemaal mis gaat, maar minder werkgelegenheid in de toeristische branche of aanverwante sectoren zorgt wel voor een grote klap voor lage inkomens.

                      Ondertussen:

                      Een wetsvoorstel van minister Ollongren van Binnenlandse Zaken dupeert tienduizenden alleenstaande woningzoekenden. Dat zeggen de branchevereniging van woningcorporaties Aedes en de huurdersbelangenorganisatie Woonbond in een reactie op een wetsvoorstel.

                      Als het voorstel wordt aangenomen, komen 140.000 alleenstaande woningzoekenden niet langer in aanmerking voor een betaalbaar huurhuis, schrijven Aedes en Woonbond in een gezamenlijke verklaring.

                      Toewijzingsgrens
                      De minister wil dat meerpersoonshuishoudens met een laag middeninkomen sneller in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning. In het voorstel dat gisteren naar de Kamer is gestuurd, gaat de toewijzingsgrens voor meerpersoonshuishoudens omhoog van 39.055 euro naar 43.126 euro. Daardoor komen meer mensen uit deze inkomensgroep in aanmerking voor een sociale huurwoning.

                      Voor eenpersoonshuishoudens gaat de toewijzingsgrens voor een sociale huurwoning omlaag van 39.055 euro naar 35.938 euro. Daardoor komen uit deze groep dus juist minder mensen voor een sociale huurwoning in aanmerking.

                      Hogere kosten
                      Ollongren rechtvaardigt de maatregel met een onderzoek van het Nibud, waaruit blijkt dat meerpersoonshuishoudens minder aan woonruimte kunnen besteden dan eenpersoonshuishoudens; meerpersoonshuishoudens zijn meer kwijt aan boodschappen, verzekeringen, vervoer en de energierekening.

                      Aedes en Woonbond maken ook bezwaar tegen Ollongrens voornemen om huurders met een hoog inkomen meer huur te laten betalen: 50 of 100 euro per maand meer, afhankelijk van hun inkomen.

                      https://nos.nl/artikel/2339865-wetsvoorstel-ollongren-dupeert-140-000-alleenstaande-woningzoekenden.html