Dwersdriever Dat is een reden. De andere reden is dat er veel minder vakantiekrachten (scholieren, studenten) zijn dan in pakweg 1990 omdat veel meer jongeren nu een heel jaar lang een bijbaantje hebben. Als ze al (extra) vakantiewerk doen, dan is het meestal daar.
Maar goed, je stipt de kern van het probleem wat mij betreft in een eerder post goed aan: concurrentievervalsing. Helaas is het nog steeds mogelijk (niet helemaal legaal, maar het gebeurt wel) om op een minimumaspergestekersloon een paar honderd euro per maand aan huisvestingskosten in te houden. Daarmee ontstaat niet alleen een ongezonde machtsverhouding door gedwongen winkelnering, maar ook een manier om uit te betalen onder het minimumloon. Zelfs als de Bulgaren in kwestie dat prima vinden, wat in sommige gevallen wel zo zal zijn, dan nog is het bijzonder ongewenst omdat het Nederlandse arbeidskrachten uit de markt drukt. En dan is de seizoens-landbouwarbeid eigenlijk een slecht voorbeeld omdat daar al veel langer moeilijk (Nederlandse) mensen voor te vinden zijn, maar in de transport, de distributiecentra en in de schoonmaak is het een serieus probleem.
Volgens mij heeft Roemer hier een paar jaar geleden een uitgebreid rapport over aangeleverd, maar ik vraag me af of daar veel mee is gebeurd.