Problemen op de woningmarkt
Duke Het is ook zorgen voor een oneerlijke arbeidsmarkt. Hetzelfde als de talloze Oosteuropese bouwvakkersbusjes op de Nederlandse wegen. Het is concurrentievervalsend.
- Edited
Helsinki Sommige misstanden bestaan echt. En volgens mij is het een feit dat onze arbeidsmarkt tot een van de meest flexibele van de EU behoort. En die flexibiliteit draagt ontegenzeggelijk bij aan het feit dat 'we' MOE-landers als wegwerparbeidskrachten inzetten. Dat is slecht voor de mensen waar het om gaat én voor Nederlandse arbeidskrachten. Het is al jaren bekend en het is schandalig dat er niks aan wordt gedaan.
GSbrder Ik weet het, ik ben eens in Hong Kong in een gated community met vrijstaande huizen geweest, dat was in feite gewoon een hele wijk, een heel stadsdeel met een slagboom en een bewaker bij de ingang. En in het midden ook een country club.
Ik vond het wel heel extreem om zoiets te zien, terwijl bijna iedereen verder in kleine flatjes in hoge torens woont en de onderklasse soms zelfs alleen maar een bed in een gedeelde kamer kan huren.
Sloggi Het is ook dramatisch voor de innovatiekracht van de industrie. Het vertraagt de noodzaak om te investeren in automatisering en digitalisering.
Ossu Dat was tot een jaar of twintig geleden natuurlijk ook zo. Vele duizenden jongeren gingen in de vakantie de kas in. Vaak voor stukloon. Alleen werd ontdekt dat het nog goedkoper is om via vage uitzendbureaus een paar busladingen Bulgaren binnen te rijden. Als de wetgever de kans geeft, zakt de waterstand in de grote rivier der arbeidsvoorwaarden altijd naar het laagst mogelijke peil dat werkgevers zich kunnen veroorloven voor een maximale winst.
Dwersdriever Dat is een reden. De andere reden is dat er veel minder vakantiekrachten (scholieren, studenten) zijn dan in pakweg 1990 omdat veel meer jongeren nu een heel jaar lang een bijbaantje hebben. Als ze al (extra) vakantiewerk doen, dan is het meestal daar.
Maar goed, je stipt de kern van het probleem wat mij betreft in een eerder post goed aan: concurrentievervalsing. Helaas is het nog steeds mogelijk (niet helemaal legaal, maar het gebeurt wel) om op een minimumaspergestekersloon een paar honderd euro per maand aan huisvestingskosten in te houden. Daarmee ontstaat niet alleen een ongezonde machtsverhouding door gedwongen winkelnering, maar ook een manier om uit te betalen onder het minimumloon. Zelfs als de Bulgaren in kwestie dat prima vinden, wat in sommige gevallen wel zo zal zijn, dan nog is het bijzonder ongewenst omdat het Nederlandse arbeidskrachten uit de markt drukt. En dan is de seizoens-landbouwarbeid eigenlijk een slecht voorbeeld omdat daar al veel langer moeilijk (Nederlandse) mensen voor te vinden zijn, maar in de transport, de distributiecentra en in de schoonmaak is het een serieus probleem.
Volgens mij heeft Roemer hier een paar jaar geleden een uitgebreid rapport over aangeleverd, maar ik vraag me af of daar veel mee is gebeurd.
Maar wat is de oorzaak en het gevolg? Als de woningmarkt niet zo verziekt zou zijn en je als Pool zonder 10 jaar op de wachtlijst gewoon een fatsoenlijk, betaalbaar flatje zou kunnen huren, dan zou er helemaal geen markt zijn voor die louche huisjesmelkers.
janneke141 Volgens mij heeft Roemer hier een paar jaar geleden een uitgebreid rapport over aangeleverd, maar ik vraag me af of daar veel mee is gebeurd.
Weinig tot niets, aldus gemeenten: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/07/gemeenten-snelle-aanpak-arbeidsmigranten-nodig-a4084718
Dwersdriever Tegelijkertijd zijn Nederlandse supermarkten innovatiever dan in landen waar caissière een vakbondsbaan is.
GSbrder als dat weinig volwassenen zo’n baan fulltime (hoeven te) doen.
Hoezo, is dat een probleem dan?
- Edited
janneke141 In de kassen wel ja. We creëren banen die ongeveer net vol te houden zijn door fitte 18-jarigen en zijn dan verbaasd dat mensen van 50 in de bijstand niet in de kas willen komen werken. Dus moeten we 20/30-jarige gastarbeiders halen, want fysiek veeleisend. Idem voor arbeid in logistieke centra.
GSbrder Supermarkten zijn natuurlijk geen industrie, maar dienstverlening. Overigens komt vrijwel alle technologie in Nederlandse supermarkten uit het buitenland, dus heel innovatief zijn ze ook weer niet. Wel heeft Nederland een relatief modern winkelnetwerk.