Problemen op de woningmarkt
Een beter milieu begint bij jezelf.
Sloggi Het merendeel van Rotterdam en Schiphol inderdaad ook. Nederland is een deltaland en dat soort landen hebben de neiging zich te richten op transport en logistiek. Vraag me af of het heel erg duurzaam is geen doorvoercentra te hebben in een gemakkelijk land als Nederland en de infrastructuur hier af te breken.
Massale leegstand, en grote percentages van de binnenring hebben een crimineel luchtje.
Kraken (onder voorwaarden) moet weer legaal worden.
Ik geloof er in elk geval niks van dat je in 1 op de 8 panden in Amsterdam-Centrum tegen kaal beton aan zit te kijken.
Ik probeer op de site van het CBS dat kaartje te achterhalen zodat ik het kan vergelijken met bijvoorbeeld Nijmegen, maar ik kan het zo snel niet vinden.
Ik zie wel deze:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/06/in-veel-gemeenten-nauwelijks-langdurige-woningleegstand
tsjok Ik zou me zo kunnen voorstellen dat een woning die reeds gekraakt is dus ook telt als leegstaand
janneke141 Jep, dat klopt. Als elk leeg pand gekraakt is verandert er aan dit kaartje niets.
janneke141 Als de krakers niet ingeschreven zijn wel
- Edited
Maar even serieus: het is best reëel dat het overgrote deel van de technische leegstand wordt veroorzaakt door AirBnb's e.d. Dat is natuurlijk wel onwenselijk. Tijd dat er weer wordt gewoond in huizen in plaats van dat de kapitaalkrachtigen er alleen maar rijker van worden.
Maandelijks worden 25.000 (!) Amsterdamse woningen c.q. kamers aangeboden op AirBnB (cijfers 2020). 1 op de 15 Amsterdamse woningen heeft ooit op AirBnB gestaan :').
- Edited
Sloggi Gisteren werd mij voorgerekend wat het rendement is op het kopen en verhuren van een camper. Dat is ook erg interessant. Met een paar keer verhuren per jaar rij je hem al gratis en alles daarboven is winst.
Op zich is het natuurlijk vanuit het oog van consumenten wel weer een goede zaak dat men niet meer is aangewezen op vaak of heel dure of heel slechte hotels. Zoals Uber een mooi alternatief biedt voor reguliere taxi's. Maar dit zou niet ten koste mogen gaan van het bestaande huizenbestand.
Hebben die verhuurders nu ook geld gehad van de overheid voor misgelopen huurinkomsten?
Dwersdriever Hebben die verhuurders nu ook geld gehad van de overheid voor misgelopen huurinkomsten?
Ik dénk dat niet-particuliere verhuurders aanspraak konden maken op de TVL. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tvl/q1-2021/voorwaarden. O.a. het vestigingsadres kan een struikelblok zijn, maar ik ben maar heel oppervlakkig bekend met deze regelingen.
Ik zou bijvoorbeeld denken dat de Wybrens van deze wereld het vestigingsadres wel even op een ander pandje zetten om toch aanspraak te kunnen maken op de regeling .
Dwersdriever Op zich is het natuurlijk vanuit het oog van consumenten wel weer een goede zaak dat men niet meer is aangewezen op vaak of heel dure of heel slechte hotels. Zoals Uber een mooi alternatief biedt voor reguliere taxi's. Maar dit zou niet ten koste mogen gaan van het bestaande huizenbestand.
Als je massatoerisme als iets positiefs ziet heb je gelijk. Ik zie het liever als een gezwel dat we moeten wegsnijden.