Problemen op de woningmarkt
Sociale huur, beste huur.
Een koophuis in Nederland kost gemiddeld ruim vier ton en dat is ruim 20 procent meer dan eind vorig jaar. In februari 2000, toen de woningen ook met 20,1 procent stegen, kostte een huis gemiddeld nog 160.000 euro.
+20% in een jaar. Je zou zeggen dat het plafond een keer in zicht is? Als die trend zich immers ongeremd doorzet betaal je over een jaar of vijf gemiddeld een miljoen voor een huis.
Prima
Drietebuul Maar de gemiddelde Jan Modaal kan dat (hopelijk) nooit financieren, en voor investeerders moet er toch ook een keer een punt komen dat het geen zinnige belegging meer is. Waar dat punt ligt kan ik je trouwens niet vertellen.
Drietebuul Geen probleem, courtage blijft 1%.
Drietebuul Voor starters is dit niet te doen. Voor mensen die een koophuis hebben wel. Die financieren hun volgende huis gewoon met de overwaarde van het huidige huis.
Tot de muziek stopt.
janneke141 en voor investeerders moet er toch ook een keer een punt komen dat het geen zinnige belegging meer is.
Hoezo? 20% rendement, waar haal je dat?
janneke141 ECB dicteert, de gemiddelde belegger volgt. Je pakt nu 4% verwacht rendement op een indextracker, dus denk dat een dergelijk percentage totaalrendement al heel aardig is.
- Edited
GSbrder
En dan hun nieuwe woning financieren met de op de oude woning(en) opgebouwde overwaarde? Gaat wel lekker dan, met zo'n markt. Krijg je exponentieel toenemende ongelijkheid.
Drietebuul lachendevvd'er.gif
Sloggi Daar heb je alleen wat aan als je het weer verkoopt, voor een waardestijging op papier koop je geen brood. En of je uit de verhuur 20% haalt weet ik niet, oprecht geen idee, maar je kunt de huurprijzen natuurlijk ook niet oneindig laten oplopen. Al zie ik zelfs hier in de stad wel eens 40m2 voorbijkomen voor 1700 euro per maand.
- Edited
janneke141 Daar heb je alleen wat aan als je het weer verkoopt, voor een waardestijging op papier koop je geen brood.
Ok, laat ik dan ook maar geen aandelen kopen. Of goud. Of kunst. Of welke andere belegging dan ook.
Als je primaire beleggingsdoel cashflow is, is die 20% alsnog een hele mooie bijvangst, bovenop je huuropbrengsten.
Waardestijging op papier valt prima te verzilveren. Je kan extra geld lenen bij een bank op basis van overwaarde voor verschillende doeleinden.
- Edited
Drietebuul Een koophuis in Nederland kost gemiddeld ruim vier ton en dat is ruim 20 procent meer dan eind vorig jaar. In februari 2000, toen de woningen ook met 20,1 procent stegen, kostte een huis gemiddeld nog 160.000 euro.
Dat betekent dat je in 2000 een gemiddeld huis kon kopen voor 6,4 modale bruto jaarsalarissen. Nu is dat bijna 11 (!) jaarsalarissen.