sigme je krijgt alleen ook geen adres.
Gat in de markt voor de Nederlandse woonmarkt, off-the-grid!
sigme je krijgt alleen ook geen adres.
Gat in de markt voor de Nederlandse woonmarkt, off-the-grid!
hier noemen we dat zwervers.
ZVWOVHTL
Voor de kenners
Een voorstel van Ollongren. Wat vinden we ervan? Ik vind het eigenlijk raar dat dit al niet zo is. Het mag wat mij betreft ook wel wat hoger dan 30 procent.
https://nos.nl/artikel/2407989-plan-om-eigen-inwoners-voorrang-te-geven-bij-nieuwbouw
Dwersdriever Mwah, ik heb het liever niet. Intenties zijn sympathiek, maar in veel dorpen is nieuwbouw al schaars en om dan ook nog voor de eigen bevolking te reserveren, verplaatst het probleem. Vooral als mensen "terug" willen naar hun geboorteplaats, ga je grijze gebieden krijgen.
Dwersdriever Ik heb er op zich geen probleem mee, maar je moet je wel realiseren dat dit het zoveelste voorstel is dat het woningmarktprobleem verschuift zonder het op te lossen. En dat is wat we al meer dan twintig jaar doen: we zien een groep die het lastig heeft, plakken een pleister op het systeem dat die specifieke groep een voordeel geeft en aangezien de totale vraag-en-aanbod-verhouding niet is veranderd heeft er per definitie een andere groep nadeel van.
Het gevolg van dit soort dingen is bijvoorbeeld dat iemand uit Stevensbeek die als verpleegkundige in het Radboud wil gaan werken, een nog kleinere kans heeft om in Nijmegen te kunnen gaan wonen omdat de kinderen van de mensen op de Kwakkenberg voorrang krijgen. Een flauw voorbeeld misschien, maar dit is dus wel de uitkomst.
janneke141 https://www.volkskrant.nl/economie/eigen-inwoners-eerst-is-pleisters-plakken-op-een-woningmarkt-die-een-levensreddende-operatie-behoeft~b29655cc/
Ook wel bijzonder dat Ollongren sinds ze demissionair is al meer voorstellen heeft gedaan om de woningmarkt te 'verbeteren' dan in haar gehele missionaire kabinetsperiode.
Goede gedachte: verlaag de instemming van 75% van de huurders naar 51% bij verduurzamingsvoorstellen van de verhuurder. Nu kunnen bij kleine complexen een paar mopperdozen verduurzaming tegengaan.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/20/in-wenen-kunnen-bouwvakkers-en-bankiers-nog-buren-zijn-a4069549
Iemand bekend met de Weense situatie die me kan vertellen waarom een uitgebreide sociale huursector daar wel zou werken en hier niet?
Sociale huur, beste huur.
Een koophuis in Nederland kost gemiddeld ruim vier ton en dat is ruim 20 procent meer dan eind vorig jaar. In februari 2000, toen de woningen ook met 20,1 procent stegen, kostte een huis gemiddeld nog 160.000 euro.
+20% in een jaar. Je zou zeggen dat het plafond een keer in zicht is? Als die trend zich immers ongeremd doorzet betaal je over een jaar of vijf gemiddeld een miljoen voor een huis.
Prima
Drietebuul Maar de gemiddelde Jan Modaal kan dat (hopelijk) nooit financieren, en voor investeerders moet er toch ook een keer een punt komen dat het geen zinnige belegging meer is. Waar dat punt ligt kan ik je trouwens niet vertellen.
Drietebuul Geen probleem, courtage blijft 1%.
Drietebuul Voor starters is dit niet te doen. Voor mensen die een koophuis hebben wel. Die financieren hun volgende huis gewoon met de overwaarde van het huidige huis.
Tot de muziek stopt.
janneke141 en voor investeerders moet er toch ook een keer een punt komen dat het geen zinnige belegging meer is.
Hoezo? 20% rendement, waar haal je dat?