Als een wolf m'n schapen doodbijt krijg ik een luizige compensatie. Beter dan niks, maar voor het geld is het de moeite niet.
Als een hond m'n schaap doodbijt dan gebeurt dat vrijwel altijd overdag, dat zou ik opmerken. Nooit gebeurd hier. Maar er lopen wél veel honden rond mn schapen, en een enkel keer gaat een hond de wei in, achter ze aan rennen. Dat merken we op. Zou een hond een schaap doodbijten (of poot breken oid), dan ben ik waarschijnlijk in de gelegenheid de baas aansprakelijk te stellen. Dat zal -via diens aansprakelijkheidsverzekering- waarschijnlijk méér compensatie opleveren dan de vastgestelde wolvenvergoeding.
Tot zover het geld. Om elke wei wolfwerende elektrische omheining te zetten is in de praktische werkelijkheid bijna onmogelijker dan kinderen anderhalve meter afstand te laten houden van elkaar. Dat is echt geen onwil, veruit de meeste weitje hebben schrikdraad erom. Maar dat alleen is niet wolfwerend genoeg.
Voor zover het mogelijk is een (normale) elektrische omheining neer te zetten, is het dan weer een hele kostenpost op sommige plaatsen om steeds nieuwe klokken te kopen. Dure krengen. Dieven weten dat.