Eur Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Even kijken of ik dat goed kan verwoorden.
Allereerst doe je hiermee de aanname dat de uitspraak dat Zwarte Piet racisme is stelt dat mensen die Sinterklaas in de traditionele vorm vieren ook racisten zijn. Dat is niet hoe ik de uitspraak dat ZP racisme zou zijn heb opgevat in al die jaren dat het geroepen wordt. Ten tweede lijkt me dat abstracte concepten juist bij uitstek bekritiseerd kunnen worden. Er kan immers niemand mee gekwetst worden. Ik kan God een sadistische seriemoordenaar noemen, maar dat maakt een gelovige zelf nog geen sadistische seriemoordenaar. Dat de gelovige zich aangesproken voelt, is in dit geval vooral het probleem van de gelovige want die wordt nergens persoonlijk beledigd. Ik kan mediteren onzinnig gekwezel vinden, maar personen die graag elke dag mediteren noem ik dan nog geen onzinnige kwezels.
Die identitaire hokjes ontstaan niet doordat iemand is gaan roepen dat Zwarte Piet racisme is. Die hokjes ontstaan omdat mensen zich gaan identificeren met een concept. Dat geldt voor de fan van Zwarte Piet, dat geldt voor de gelovige en dat geldt voor de mediteerder. Ik vind de uitspraak dat Zwarte Piet racisme is volkomen door de beugel kunnen. Het is een mening. Net als dat voetbal kut is. Of dat mediteren geneuzel is.
Wat wel schadelijke uitspraken zijn is wanneer je waardeoordelen over personen gaat hebben. Dat verdedigers van Zwarte Piet racisten zouden zijn. Of voetbalfans een stel losgeslagen mongolen.