De vrees voor ongeregeldheden heeft een rol gespeeld bij de overweging van de gemeente om het vreugdevuur in Scheveningen te laten doorgaan. Dat zeggen bronnen bij de politie en gemeente Den Haag tegen de NOS.
Voor de jaarwisseling is er contact geweest tussen de bouwers en de gemeente. De bouwers gaven toen toe dat de brandstapel hoger was dan toegestaan. De gemeente besloot de vreugdevuren niet af te gelasten, mede om relletjes en brandstichting rond Oud en Nieuw te voorkomen.
Het lijkt erop dat de angst voor ongeregeldheden in Scheveningen en Duindorp heeft meegespeeld, zegt ook gemeenteraadslid Daniëlle Koster (CDA) in het NOS Radio 1 Journaal. "Aan de andere kant zeg ik: het kan niet zo zijn dat je als gemeente en als politie niet meer de baas bent in je eigen stad."
NOS
De twee grote vuren bij Duindorp en Scheveningen zijn kennelijk ontstaan omdat men liever het strand in de fik zet dan de woonwijken zelf, wat ik op zich wel begrijp. Volgens van Aartsen heeft dat op zich ook wel goed gewerkt, is in het stuk te lezen. Geloof ik óók nog wel.
Door de gemeente en/of de brandweer zijn regels opgesteld voor het maken van die vuren. Dat doen ze al een aantal jaar en ze worden telkens opnieuw met voeten getreden. De verdedigers van deze industriële traditie verdedigen zich door te zeggen 'dat ze toestemming hadden' om hoger te bouwen dan de afgesproken 35 meter, maar de komende tijd zal wel duidelijk worden of dat echt zo is.
Twee dingen vallen me op.
Allereerst wijst men bijna zonder uitzondering naar de gemeente, en lijkt die ook nog eens de aansprakelijkheid voor de schade op zich te nemen. Hoe dan!? Ik ben geen jurist, maar ik meen mij toch te herinneren dat je in beginsel altijd verantwoordelijk bent voor de gevolgen van je eigen handelen, ook als dat gebeurde met toestemming van het bevoegd gezag.
En ten tweede, misschien nog wel belangrijker: ik was er al een beetje bang voor, maar onder druk van bouwers, bewoners en weet ik veel wat voor volk nog meer heeft men het kennelijk niet aangedurfd om te handhaven. Hoe dan!? Ik moest even terugdenken aan het AZC in Geldermalsen, maar ook aan de gele hesjes in Frankrijk. Gaan we een tijd tegemoet waar de overheid zijn besluiten gaat aanpassen aan degene met de grootste bek, uit angst om uit de gratie te geraken of achteraf de zwarte piet te krijgen?