Scheelt weer topicvervuiling elders.
Als aftrap een stukje Radio 1 met Maarten Boudry:
https://www.nporadio1.nl/dr-kelder-en-co/onderwerpen/485097-de-kruistocht-tegen-pseudo-wetenschap
Scheelt weer topicvervuiling elders.
Als aftrap een stukje Radio 1 met Maarten Boudry:
https://www.nporadio1.nl/dr-kelder-en-co/onderwerpen/485097-de-kruistocht-tegen-pseudo-wetenschap
Gaan we het hier dan ook over de zin van het leven hebben?
Eur Zin van de dood lijkt me zinvoller.
ExtraWaskracht Dood is sowieso zinloos toch? Voor een atheïst is er niks, en voor een christen wacht de hel.
Eur De dood is super zinvol. Het maakt ruimte voor de volgende generaties. Hoewel ik zelf niet dood wil en daarom hoop dat men genoeg ontwikkelt om dat te vermijden ben ik wel bang voor de sociale, culturele stagnatie die dat met zich meebrengt. Misschien moeten we dan wel echt muren bouwen aan de grenzen.
Jan Veel van die zelfbenoemde agnosten komen met dingen als: atheïsme is ook een geloof. Die kun je duizend keer proberen uit te leggen dat iets niet geloven geen geloof is, maar dat wil er gewoon niet in. Zij bepalen wat jij gelooft.
Dat geldt natuurlijk voor godsgelovigen ook, dat anderen bepalen wat zij geloven. Hoeveel niet-christenen christenen wel niet om de oren slaan met hun belachelijk geloof in een of ander, of niet-moslims moslims om de oren slaan met 'dus jij gelooft ..'
Eur Ik vind dat altijd een vrij onzinnige wens, dat het leven een doel moet hebben. Waarom zou je een instructieboekje willen hebben over hoe te leven? Het is het enige in het bestaan wat vanzelf gaat en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zelfs daar moeite mee hebben.
Moet overigens gezegd worden dat ik wat empathie betreft een baksteen ben tegenover mensen die in een existentiële crisis verkeren. Ik snap dat écht niet.
Om het maar alvast gezegd te hebben:
Ja, atheïsme en agnosticisme zijn compatibele standpunten. Veruit de meeste atheïsten zijn agnostische atheïsten.
Molurus Hoe bedoel je dit? Praktisch religieus agnosticisme is niet veel meer dan de 0.01% dat God niet bestaat behandelen als een 50% kans "omdat je het niet zeker kunt weten". Ik vind het een best wel vervuilde opvatting door dit soort onlogische onzinnigheden.
Ik vraag me dus af wat een agnostisch atheïst dan precies inhoudt.
(A)theïsme zegt iets over of iemand wel of niet gelooft dat er 1 of meerdere goden bestaan. Dit gaat dus over geloof en de afwezigheid van geloof.
(A)gnosticisme zegt iets over of iemand wel of niet weet of claimt te weten dat er wel of niet goden bestaan. Dit gaat dus niet over geloof, maar over kennis.
Atheïsme = de afwezigheid van een geloof in het bestaan van goden.
Agnosticisme = niet weten of claimen te weten dat er wel of niet goden bestaan.
Er is niets strijdig aan deze twee standpunten. Het is ook geen vervuiling of verwarring van begrippen, het is volstrekt helder wat deze begrippen inhouden. De crux is dat het standpunten zijn ten aanzien van verschillende dingen.
Molurus Dat begrijp ik. Ik kan ook niet weten of God bestaat. Het is echter zeer onaannemelijk dat er een God zou bestaan. Het agnostische deel van mijn argument is zo goed als verwaarloosbaar, waarom zou ik de minuscule kans dat God wel bestaat als een wezenlijk onderdeel van mijn levensfilosofie moeten beschouwen en daarom moeten benoemen?
Wat ik bedoel met vervuiling van het begrip agnosticisme in de religieuze zin: als mensen zeggen dat ze agnost zijn omdat ze niet zeker zijn dat God niet bestaat dan gaat dat dus voorbij aan alle feiten die het zeer onaannemelijk maken dat God bestaat. Het is, zoals gezegd, de 0.01% kans dat hij wel bestaat voor 50% aannemen en daar je levensfilosofie op baseren. Het is hetzelfde als op een zonovergoten dag altijd naar buiten gaan met een paraplu omdat je niet onomstotelijk aan kunt tonen dat het echt niet gaat regenen die dag.
Dus de twee zijn technisch gezien niet tegenstrijdig, maar ik zie echt niet in waarom ze in één adem genoemd zouden moeten worden.
Ja, goed, maar nu hanteer je die begrippen zuiver. De meeste zelfbenoemde agnosten doen dat niet.
Ik vind Dawkins met zijn God delusion wel een aardige. Hij geldt in de publieke opinie als een van de felste atheïsten ooit, maar plaatst zichzelf in dat boek op een schaal van 1-7 op de op een na uiterste plaats: hij weet het niet zeker.
En daarin zit denk ik het verschil. Filosofisch gezien valt christengod niet uit te sluiten, dus dan 'mag' je eigenlijk niet zeggen dat je wéét dat hij niet bestaat. Maar eigenlijk is het hele concept zo verschrikkelijk absurd dat het eigenlijk volkomen idioot zou zijn om rekening te houden met het eventuele bestaan ervan. Dus in het dagelijks leven mag je dat best wel 'weten' noemen. Net zoals ik zeker weet dat ik niet vanaf nu elke maand de staatsloterij-jackpot ga winnen, hoewel dat in theorie wel zou kunnen.
Maar de kans op het niet-iedere maand winnen van de staatsloterij is wiskundig exact te berekenen. De kans op het niet-bestaan van (een) god is dat niet. Om die reden kun je dus ook niet weten dat die echt zo klein is als je staatsloterijvoorbeeld.
Myst Nouja, existentialisme gaat juist over het idee dat je een eigen weg moet kiezen zonder hulp van bovenaf. En zo’n crisis betekent dan dat het je niet lukt om dat naar tevredenheid te doen.
Het bestaan van existentiële crises is voor gelovigen juist een reden om te geloven; dan heb je dat probleem van keuzevrijheid niet.
janneke141 Om die reden kun je dus ook niet weten dat die echt zo klein is als je staatsloterijvoorbeeld.
Precies. "weten" is hierin het sleutelwoord.
Overigens zou je best kunnen betogen dat - bijv - de Christelijke god niet kan bestaan omdat de eigenschappen die Christenen die god geven elkaar tegenspreken. In dat geval is weten dus best mogelijk. Maar in algemene zin lijkt dat me toch vrij lastig.
Klopt. Het is dan ook maar een vergelijking. Het gaat me om die extreme mate van onwaarschijnlijkheid. En of die nou een op googleplex is, oneindig klein of zelfs nul... In alle vergelijkbare gevallen mag je dat wel 'weten' noemen.
Overigens zijn "de kans dat ...." uitspraken altijd bij gebrek aan kennis. Anders gezegd: voor wie alles weet bestaan kansen niet.
Molurus Precies. "weten" is hierin het sleutelwoord.
Maar om de een of andere reden gaan we daar bij 'grote goden' als de islamitische, joodse en christelijke wél zo mee om, maar als ik nu een of ander wezen bedenk dat elke ochtend jouw schoenen stiekem een wereldreis laat maken, dan kunnen we dat wél weer makkelijk ontkennen. Of zou je het dan ook niet over 'zeker weten' willen hebben?