• TV
  • Let me be Frank

Voor de mensen die hem nog niet gezien hadden.

Kevin Spacey heeft dus een soort 'kersttoespraak' gehouden over zijn afscheid en de metoo-affaire. Half in de rol van Frank en half als Kevin. Echt één van de meest bizarre dingen die ik dit jaar heb gezien. Nu kunnen we slechts gissen naar zijn beweegredenen, maar de huidige theorie is dat hij dit doet om een terugkeer als acteur te bewerkstelligen. Spacey heeft z'n hele leven charmante badguys gespeeld die we op de een of andere manier zijn gaan waarderen, dus waarom zou hij off-stage niet hetzelfde doen?

Verdere analyse van het filmpje en de situatie vindt u hier: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2018/12/kevin-spaceys-let-me-be-frank-video-meaning/579034/

Wat denken jullie, gaat het hem lukken of is dit een laatste roep om aandacht van een gedesillusioneerde paria? De reacties op zijn filmpje zijn in ieder geval overwegend positief.

Ik stem op 'nee'.

Ik heb geen idee. Ik begrijp sowieso maar heel erg weinig van die hele #metoo-rechtspraak. Deze acteur mag nooit meer werken, want (weet ik oprecht niet), een of andere hyperagressieve rapper trapt zijn zwangere ex-vriendin het ziekenhuis in en die werd dan vooral verkeerd begrepen. En als iemand dan publiekelijk schuldig wordt bevonden dan is het meteen ook alles of niets. Geen gradaties, geen grijstinten.

Ik sluit me graag aan bij de feministen: ik begrijp hier als man niets van en ik bemoei me er inhoudelijk dus niet mee.

• Eur replied to this.

Jan Is jezelf afzijdig houden niet precies het tegenovergestelde van wat de feministen willen dat je doet?

• Jan replied to this.

7 januari 2019 staat hij voor de rechter.

Ik heb 'Ja' gestemd want, wellicht naief gedacht, iemand die van zulke dingen beschuldigd wordt en ook daadwerkelijk schuldig is zet zichzelf niet zo in de spotlight door bovenstaande filmpje. Maarja, zelfs als hij 7 januari vrijgesproken gaat worden is hij natuurlijk allang publiekelijk veroordeeld.

Vast wel, over twintig jaar ofzo. Op z’n Marco Bakkers.

In Amerika is er vaak wel vergiffenis voor de bekende Amerikaan die even diep door het stof gaat of die lang genoeg op het strafbankje heeft gezeten. Maar het is inderdaad even afwachten hoe lang dat duurt. Mel Gibson is inmiddels ook weer teruggekeerd. Johnny Depp lijkt ook weer vergeven voor het regelmatig in elkaar timmeren van zijn (inmiddels ex-)vrouw Amber Heard.

Moet hij dan straks ook langs de villadeuren om te melden dat hij een sex offender is? ?

Wat een bizarre video is het toch. Wat denkt hij hier mee te bereiken?

• Eur replied to this.

Boze_Appel Dit stukje megalomanie bewijst in mijn ogen juist dat hij totaal geen besef heeft van de gevolgen van zijn gedrag en zich arrogant genoeg voelt om te denken dat, als hij zich zou vergrijpen aan iemand, dat zijn goed recht is. Walgelijke vent. Helaas hoeft dat in Hollywood maar weinig te betekenen en acht ik het waarschijnlijk dat hij in ieder geval een poging tot een comeback zal doen.

Linus Het is een vast riedeltje. Bekend persoon doet iets slechts, wordt het uitoefenen van zijn beroep onmogelijk gemaakt, verliest geldschieters (sponsoren), verdwijnt een tijd van het toneel tot de schande is verweerd, komt dan terug en hervat status als beroemdheid.

Zie Tiger Woods, Jay-Z, Bam Margera, Mel Gibson en ontelbare anderen.

Eur

Geen idee. Ik doet dat eigenlijk vanaf het begin al vrij constant en tot nu toe werd er nog niemand boos op me, dus volgens mij voldoet het aardig aan de wensen.

tsjok Uit het artikel;

What’s clear, at the least, is that Spacey chose for his first significant reemergence to be a showcase—or “showcase,” heavy on the air quotes—of his acting. And for it to spotlight one of the roles that the public once feted him for. And for it to dispense thoughts about morality and truth. All of which makes a statement: Don’t separate this artist from his art.

As year two of the post–Harvey Weinstein reckoning unfolds, that old ethical question—can art be evaluated apart from its artist?—feels more and more academic. Whether or not they should, many people clearly are fine with being entertained by alleged abusers. The cheers outnumbered the walkouts at surprise comedy sets by the confessed creep Louis C.K. The rapper XXXtentacion faced well-publicized allegations of hateful violence, and yet since his death, his music has risen to mega-popularity. Art, it seems, can survive allegations. What’s more unnerving is the suspicion, now, that artists can weather them, too—by relying on the goodwill engendered by their work.

Ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit.

Eur Maar Spacey verbindt hiermee juist zijn rol aan de aantijgingen door er in karakter op te reageren. Daarbij is het ook oprecht slecht geacteerd, dus het kan toch ook niet bedoeld zijn om zijn kwaliteiten als acteur te tonen?

Waar het nog het meeste op lijkt is een (slechte) teaser voor seizoen 7 van House of Cards wat er nooit gaat komen.

• Eur replied to this.

Eur

Dat je het niet met kunstenaars eens hoeft te zijn om hun kunst te waarderen lijkt mij persoonlijk nogal een open deur, maar ik weet dat heel, heel veel andere mensen daar heel, heel anders over denken.

tsjok Volgens mij was het niet oprecht slecht geacteerd. De kwaliteit van het filmpje zou ik eerder toewijzen aan z'n persoonlijke situatie dan aan een achterliggende gedachtegang. Het was denk ik juist zijn bedoeling om zijn rol te verbinden aan zijn aantijgingen, omdat die rol iets is wat mensen heel erg aan hem waarderen.

Jan Om acteurs te waarderen moet je ze wel aan kunnen kijken, daarin verschillen ze wel met andere kunstenaars. Hun persoonlijke charme is ook veel belangrijker.

Ik denk dat dit een eerste zet was in een promotiecampagne voor zijn eigen imago.

• -i- replied to this.

Eur Ik denk dat dit een eerste zet was in een promotiecampagne voor zijn eigen imago.

Dit.

Boze_Appel

Het gebeurt toch nog vrij vaak dat er geprotesteerd wordt tegen bandjes waarover het gerucht gaat dat ze extreemrechts zouden zijn. En veel te vaak wordt er nog gehoor aan gegeven ook.

Van mij mag Spacey weer mooi gaan acteren. Ik hoor 'm graag.
                    Het straffen van mensen die geen strafrechtelijke veroordeling aan de broek hebben vind ik niet per se altijd verkeerd, strafrecht is ook maar beperkt rechtvaardig. Maar ik vind het ook niet per se goed.
                    En dat hele metoogedoe ben ik geen onverdeeld aanhanger van. En Spacey vind ik te leuk om al te missen.
                    Voorlopig vind ik wat hem wordt aangewreven ook nog niet van de orde van mensen in elkaar meppen.