Drietebuul
Nee nauwelijks. Je host een server via steam. Kan gewoon een wachtwoord op voor je vrienden, dus geen willekeurige lui. Jij hebt dan de savegame geloof ik. En PvP-damage kun je gewoon uitzetten in je TAB-menu, en staat ook standaard uit. Zo op het eerste oog is het gericht op PvE content. Ook het hele survival systeem is (in het begin) wel relaxed. Je hoeft niet te drinken, en je gaat ook op het eerste gezicht ook niet direct dood als je niet eet. Je health-bar wordt gewoon een stuk kleiner. Maar PvP gaat volgens mij op dit moment niet veel verder dan het aan/uit zetten van PvP-damage, zodat je dus met een vriend twee verschillende huizen bouwt en elkaar uiteindelijk kapot maakt. Maar zo te zien zit daar niet echt progressie qua gameplay in, dat lijkt tot nu toe gewoon PvE.
Maar hoe latere gameplay is, of wat er nog aan zit te komen weet ik niet echt. Ik heb mij expres een beetje zoveel mogelijk van de wiki's afgehouden zodat het spel min of meer dat 'ontdekkingsgevoel' behoud.
Hier hebben we net even de middag pauze gebruikt om het mythisch hert te slopen, dus voor kort spelen vind ik het wel geschikt eigenlijk.
En over de Battlefield series. De game is nogal een geliefde game hier in huize PG. Ik heb zelf vooral veel Battlefield 2 gespeeld. M'n vriendin vooral 1942. En heeft volgens mij zelfs nog wel wat van die ARMA-achtige mods gespeeld voor BF2 (Project Reality). Eigenlijk zijn de laatste jaren de Battlefield games vooral naar de Call of Duty kant gegroeid. Snellere gameplay, minder tactiek (ondersneeuwen van de Commo Rose, waarbij je commando's kan geven, tegenstanders kunt spotten etc.), kleinere maps en ook het wegvallen van mods. Battlefield Bad Company 2 was nog wel redelijk, maar dat was ook al qua gameplay minder dan de voorgangers.
We hebben de laatste games niet gekocht, en de hele BF3/BF4 reeks nauwelijks aangeraakt.
Ik weet niet of het alleen ouderdom is. Ik denk gewoon dat de games wezenlijk anders zijn geworden. De populaire schietspellen zijn richting de 'arcadeshooter' gegaan: simpelere en snellere gameplay voor de console. En de groep die echt van tactische shooters houden zijn meer richting de enorm realistischere games gegaan voor PC alleen (Squad etc.). Battlefield was min of meer een tussenweg tussen die twee, maar dat bestaat eigenlijk niet meer.
Recent hebben we nog 'Post Scriptum' geprobeerd. Maar dat is echt een schietspel voor mensen die de Tweede Wereldoorlog eens willen beleven. Ik heb een paar uur zitten spelen zonder ook maar echt een vijand tegen te zijn gekomen om al voor de 'front linie' te sneuvelen en daarna op de brug in Arnhem neergemaaid te worden door Duitse MG42's. Kruipen dus, en hopen dat je niet geraakt wordt. (Met extreem realistisch geluid dat zeker te weten je een adrenaline kick geeft als er weer een kogel vlak lang je heen vliegt.) Nu zal het helaas voor voldoende soldaten in de Tweede Wereldoorlog precies zo hebben uitgespeeld, maar echt leuk spelen vind ik het zelf niet.