Ik vermoed dat de kostprijs van die telefoons relatief laag is. De meeste winst wordt gemaakt op mensen die per se direct de nieuwe willen hebben. Zodra er een nieuwer model is, is de aantrekkingskracht van zo'n voormalig nieuwste-model weg en kan de prijs dus omlaag naar een veel competitiever niveau.
De enorme waardedaling van nieuwe Samsung-producten
Als ik een gok mag doen naar de logica, dan is dat Samsung probeert om zoveel mogelijk early adopters te regelen voor hun nieuwe producten. De ondersteuning op hun producten vind ik ook relatief kort (na een jaar of drie houdt het echt wel op) dus het lijkt er vooral op gericht dat mensen nieuwe spullen kopen. Elk nieuw Galaxy-product zit ook weer vol met snufjes waar eigenlijk geen mens op zit te wachten (een scherm dat om de rand heen loopt?) maar waar ze toch veel mee adverteren.
Ossu Apple's producten zijn niet waardevast, hun prijzen zijn gewoon vast. Dat is ook de reden dat ze zo ongelofelijk veel winst maken; ze vragen meer voor een model van jaren oud dan veel producenten doen voor hun nieuwste model, en ze vragen voor hun nieuwste model meer dan wie dan ook.
Overigens maakt Samsung ook gewoon winst op hun telefoons hoor, het is geen liefdadigheid ?
De S9 was in oktober bij een T-mobile abonnement ook al onder de € 500 (ik meen 459), maar ik was nog net niet op het punt waar ik kon verlengen (3 weken geleden), dus die actie ging aan mij voorbij.
Ik wacht wel tot mijn abonnement werkelijk afloopt (maart), en dan ga ik wel weer eens kijken wat het gaat worden.
De S10 zal dan ook wel (bijna) uit zijn, dus wellicht dat ze daar dan mee gaan stunten, maar de S9 zal dan zeker weer goedkoper worden.
Vooralsnog voldoet mijn S7.
Ossu Klopt ja. Hoewel Apple notoir geheimzinnig doet over de kosten per iPhone is het helemaal niet gek om aan te nemen dat ze ongeveer net zo veel kosten om te produceren als andere high-end smartphones (er is fundamenteel niet zo heel veel anders aan, ten slotte). Maar ze kosten wel snel 50% meer.
De waarde van Apple zit echt totaal in het merk en niet in de producten die ze maken. Maar dat is wel een beetje off-topic.
Jan Ik denk dus wel echt dat dat de verklaring is. Al ben ik met je eens dat het verschil erg groot is.
- Edited
Jan Ook Samsung geeft geen exacte verkoopcijfers maar als je wat bronnen naast elkaar legt lijkt het er op dat de verkopen van de S7 zo'n 9 miljoen waren in de eerste drie maanden, en in totaal ongeveer 55 miljoen in het eerste jaar. Daarna werd de S8 geïntroduceerd waarvan er in de eerste maand zo'n 5 miljoen verkocht werden.
Zie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S7#Sales
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S8#Sales
https://www.androidauthority.com/sales-samsung-galaxy-s7-cross-55-million-units-768359/
Met andere woorden: een groot percentage van de verkopen is in de eerste paar maanden en de prijs van die telefoons is veel hoger. Het zou vet interessant om de prijs, winst per telefoon en periode van verkoop naast elkaar te leggen maar helaas zijn daar echt geen cijfers precies genoeg voor.
Dat is ongetwijfeld bedrijfsgeheim.
Maar 9 miljoen in de eerste drie maanden, 55 miljoen in het eerste jaar... In het tweede jaar, als de prijzen behoorlijk veel lager liggen, gaan er ongetwijfeld nog enkele tientallen miljoenen over de toonbank, dus een schatting van 10% die zo'n model koopt voor de hoogste prijs is niet gek.
Bizar dat dat nog werkt ook.
Het is goede marketing, zeker als je je beseft dat het grootste deel van de mensen die het nieuwste toestel koopt de meeste functionaliteiten helemaal niet nodig heeft. Die appen een beetje, kijken een filmpje en schieten af en toe en kiekje. Toch zit er hardware in waarmee je veel meer kunt. De markt voor telefoons is vrij bizar. Als je een nieuwe auto nodig hebt om mee naar je werk te rijden of boodschappen te doen koop je ook geen BMW 7-serie, dan koop je wat je nodig hebt en niet meer. Maar bij telefoons kopen de meeste consumenten veel te veel performance. Ik vind meer dan 500 euro voor een telefoon echt heel veel geld.
tsjok Ja, uiteraard kun je ook naar je zakelijke afspraak in een Kia Picanto. Er zit maar weinig in een topklasse auto waar je echt niet zonder kunt. Mijn punt is dat mensen bij dat soort uitgaven echt wel wat kritischer zijn en niet iedereen die een BMW 7-serie of vergelijkbaar zou kunnen betalen heeft er ook eentje. Bij telefoons ligt dat wel anders. Die zijn natuurlijk wel honderd keer goedkoper maar toch verbaast het me dat mensen zonder blikken of blozen 700 euro uitgeven aan technologie die ze niet nodig hebben.
Nou moet ik zeggen dat het verschil tussen foto's van een A5 en een S8 wel écht goed zichtbaar is. Ik ben een waardeloze fotograaf, maar zelfs ik kan nu redelijke foto's maken.
Niet dat ik dat zoveel doe, maar even voor het idee.